Sitter och planerar att byta ut mitt 22mm bypass-rör mot ett 35mm-rör och blev fundersam vad man ska ha backventilen till egentligen?

Kan någon motivera ett vara för backventil på bypassröret?

Som det är nu har jag en backventil på mitt 22-rör vilket förmodligen försämrar prestandan en del.

Har inte det att göra med restvärmeåtervinningen? att elementreturen inte ska trycka igenom interncirkulationsröret, för det är väl det du menar med bypass lr?

På tex Laddomat 21 så sitter en backventil mot nedre tankanslutning. Funktionen är att möjliggöra självcirkulation och hindra att vatten cirkulerar baklänges genom pannan och värma den (kyla tanken)

. Backventilens funktion är att
möjliggöra självcirkulation när laddpumpen stannat.

Matss var snabbare

Men sitter det inte en termisk blandningsventil på din panna? Och ingen motordriven...

Du fungerar väl inte restvärmeåtervinningen i vilket fall som helst?
Då kan du ju lika gärna skippa backventilen helt och hållet...

Redigerat:
Jag har ju en backventil strax före pannan, så det kanske går att skippa den på bypassröret utan några märkbara effekter alltså? Jag har bara en termisk ventil..

ichgary skrev:
Jag har ju en backventil strax före pannan, så det kanske går att skippa den på bypassröret utan några märkbara effekter alltså? Jag har bara en termisk ventil..
Du ska inte behöva någon backventil vid pannan heller.

Någon klaffbackventil har jag inte, bara en helt vanlig backventil. Min koppling har ingen möjlighet till självcirkulation iallafall, om det nu inte är mer än 61 grader i botten på tanken dvs ;)

Problemet med självcirkulation är nog överdrivet.-beror oftast på mer eller mindre bra rördragningar-
tankevurpor osv.
I ett "normalt" system med termoventil kan en liten cirkulation förekomma så länge som
den termiska ventilen är öppen/ eventuellt läcker
Backventilens vara eller inte -i mitt system var en sådan utritad av panntillverkaren den togs bort efter en tid då jag misstänkte att den ställde till problem, fungerar lika bra utan.

ichgary skrev:
Någon klaffbackventil har jag inte, bara en helt vanlig backventil. Min koppling har ingen möjlighet till självcirkulation iallafall, om det nu inte är mer än 61 grader i botten på tanken dvs ;)

Men när det går baklänges kan det vara mer än 61 grader länge och pannan kyler tanken. Däremot förstår jag inte nyttan av backventil i bypassen.

Men när det går baklänges kan det vara mer än 61 grader länge och pannan kyler tanken. Däremot förstår jag inte nyttan av backventil i bypassen.
Är det just för att förhindra att man får cirkulation i bypassen så länge som termostaten är öppen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.