2 655 läst · 12 svar
3k läst
12 svar
Backventilens vara eller ikke vara..
Sitter och planerar att byta ut mitt 22mm bypass-rör mot ett 35mm-rör och blev fundersam vad man ska ha backventilen till egentligen?
Kan någon motivera ett vara för backventil på bypassröret?
Som det är nu har jag en backventil på mitt 22-rör vilket förmodligen försämrar prestandan en del.
Kan någon motivera ett vara för backventil på bypassröret?
Som det är nu har jag en backventil på mitt 22-rör vilket förmodligen försämrar prestandan en del.
Men sitter det inte en termisk blandningsventil på din panna? Och ingen motordriven...
Du fungerar väl inte restvärmeåtervinningen i vilket fall som helst?
Då kan du ju lika gärna skippa backventilen helt och hållet...
Du fungerar väl inte restvärmeåtervinningen i vilket fall som helst?
Då kan du ju lika gärna skippa backventilen helt och hållet...
Redigerat:
Problemet med självcirkulation är nog överdrivet.-beror oftast på mer eller mindre bra rördragningar-
tankevurpor osv.
I ett "normalt" system med termoventil kan en liten cirkulation förekomma så länge som
den termiska ventilen är öppen/ eventuellt läcker
Backventilens vara eller inte -i mitt system var en sådan utritad av panntillverkaren den togs bort efter en tid då jag misstänkte att den ställde till problem, fungerar lika bra utan.
tankevurpor osv.
I ett "normalt" system med termoventil kan en liten cirkulation förekomma så länge som
den termiska ventilen är öppen/ eventuellt läcker
Backventilens vara eller inte -i mitt system var en sådan utritad av panntillverkaren den togs bort efter en tid då jag misstänkte att den ställde till problem, fungerar lika bra utan.
ichgary skrev:
Men när det går baklänges kan det vara mer än 61 grader länge och pannan kyler tanken. Däremot förstår jag inte nyttan av backventil i bypassen.
Liknande trådar
-
Gammalt insektsangrepp, låta vara eller inte?
Lösvirke & Timmerhus -
Nyinstallation av badrumsfläkt. Behövs strömbrytare eller ska det vara permanentkopplad el?
Ventilation -
Gipsens vara eller inte vara vid uppregling för ny vägg?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Försäkringsbolaget räknar åldersavdrag på smycken i guld och silver? Det kan väl inte vara korrekt, eller?
Försäkringar -
Kan dessa ledningar vara varm/kallvatten eller har det hört ihop med oljepannan som suttit i huset förut?
Vatten & Avlopp