L
Varför backventil på dränen

Vad ska du ha en backventil där för? Du ska ju ha fall utåt och till en eventuell pumpgrop om du inte kan få självrinn. Eller har du kopplat på dig olagligt på avloppsstammen?

• Gilla
TobiasGren och 1 till
  • Laddar…
Många äldre anläggningar har gemensam brunn för dagvatten och dränering.

Perfekt med en backventil på dräneringen då ifall utloppet inte sväljer undan. (y)

Jag ska bygga en pool och från ”hålet” så finns det ett dräneringsrör som går till en brunn. I den brunnen finns det ytterligare en stam och när det regnar på bra och gatans stam är ”full” så stiger vatten nivån i pool hålet för att det är bra tryck i rör nr 2 i brunnen och utloppet från brunnen begränsas av att stammen i gatan är full.

Helst vill jag använda bef dräneringsrör för att dränera av poolhålet och då funderar jag om en backventil kan lösa problemet. Alternativt så får jag plombera röret och sätta en pump men man föredrar ju att slippa detta.

Jarlingar Jarlingar skrev:
Många äldre anläggningar har gemensam brunn för dagvatten och dränering.

Perfekt med en backventil på dräneringen då ifall utloppet inte sväljer undan. (y)
Men vad händer då med det vattnet som är på ”rätt” sida om backventilen och trycket håller ventilen stängd?

Då ska du montera den på röret som går ut till gatan.

Endast om du har högre vattentryck än i gatan som ventilen kommer öppna.

Då ska du montera den på röret som går ut till gatan.

Endast om du har högre vattentryck än i gatan som ventilen kommer öppna.
Alltså finns risken att vatten i poolhålet blir kvar och inte kan rinna ut.

Jo men med den skillnaden att om du inte har backventil så kommer kommunens ledning fylla ditt hål..

L
Hur är det med husets dränering , går det till samma ledningar , är det separata ledningar för VA och dagvatten , vad händer då med mycket vatten i gatan , kommer det in och blöter ner din grund på huset , är det då samma ledning ut blir det väl skitvatten tillbaka .
Detta är klart ett kommunalt problem , för klena rör i gatan
Om grundvattnet står högt , så pooler simmar är inget ovanligt , dom som jag varit med på har en grundvattenpump ut till gatan , men om den inte sväljer utan kommer baklänges finns det bara en större stenbrunn att pumpa det till så långt bort från poolen som möjligt , eller en brunn och backventil tillsammans med en pumpgrop , klart vattnet kommer att gå runt i marken , men enda sättet

Jo men med den skillnaden att om du inte har backventil så kommer kommunens ledning fylla ditt hål..
Inget av det är alltså en bra lösning, men om man kanske kompletterar med en pump om vattnet inte rinner undan.

L Liteavvarje skrev:
Hur är det med husets dränering , går det till samma ledningar , är det separata ledningar för VA och dagvatten , vad händer då med mycket vatten i gatan , kommer det in och blöter ner din grund på huset , är det då samma ledning ut blir det väl skitvatten tillbaka .
Detta är klart ett kommunalt problem , för klena rör i gatan
Om grundvattnet står högt , så pooler simmar är inget ovanligt , dom som jag varit med på har en grundvattenpump ut till gatan , men om den inte sväljer utan kommer baklänges finns det bara en större stenbrunn att pumpa det till så långt bort från poolen som möjligt , eller en brunn och backventil tillsammans med en pumpgrop , klart vattnet kommer att gå runt i marken , men enda sättet
Huset ligger på en egen anslutning till gatan. Olika serviser. Funderar på att sätta en backventil på utloppet från den nya brunnen och skulle trycket bli högt så inte grundvattnet kan lämna nya brunnen så funderar jag på att sätta en pump som reserv och som pumpar ut det i garagetsavlopp.

Så är deras dagvattenstam full så får de skylla sig själv och får mitt dränvatten i spilen istället.

L
Jaja det är upp till dig , det med att skylla sig själv , kommer du nog ingen vart med i rättsliga sammanhang , om det blir något .
Eftersom det finns två system , 1 VA och 1 dagvatten så är det olagligt att koppla på avloppet med dagvatten , men klart någon kommer väl inte och kontrollerar , men betänk andra i din situation får vittring hur du gjort och gör lika
Då fyller ni upp VA mot reningsverket , kan bli överbelastat där
Vad säger kommunen om rören som finns i backen och blir fulla ?

Du får ABSOLUT inte koppla på ditt dagvatten på avloppet. Det kan stå dig dyrt om det uppdagas. Bara så du känner till de...

S shomakie skrev:
Du får ABSOLUT inte koppla på ditt dagvatten på avloppet. Det kan stå dig dyrt om det uppdagas. Bara så du känner till de...
Det vet jag men vad ska man annars göra liksom.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.