Hej.
Jag ansökte om bygglov i höstas. Håller på nu och renoverar taket på garaget.
På bygglovsritningen så har jag bara skissat på original ritning och skrivit 3 grader lutning, men i själva verket så är de ca 9 grader nu.
Kan jag hamna i problem för att de inte stämmer vs verkligheten?

Min andra fråga.
Jag vet att man inte ska lägga pannor på ett så lågt lutande tak. Jag har cc 80 på 10 takstolar och kommer sätta 45x70 läkt för takpannor.
Spännvidden är 5m och sätter stöttor på varje takstol. Men takpannor har jag i lager så tänkte använda dessa.

Hur illa kan de gå?

Mvh
Viktor
 
  • Takrenovering med träreglar och takstolar på ett garage, redo för läggning av takpannor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering av garagetak med träreglar och lutning, inga takpannor ännu monterade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är stor risk att det läcker in vatten mellan pannorna vid så låg taklutning. Är takpappen ”fräsch” på det gamla taket under så borde det inte vara någon fara så länge du gör utrymmet välventilerat så att vatten som kommer in kan ventileras ut. Men vid störtregn och hård blåst kan det komma in en stor mängd vatten.

Avseende bygglovet så bör det klassas som en mindre avvikelse men det är alltid bäst att stämma av alla ändringar med byggnadsnämnden för att undvika senare otrevligheter.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Kolla med tillverkaren av pannorna vad de har för krav på lägsta lutning. Benders har min 14gr.

Skärmbild av ett foruminlägg som diskuterar krav på taklutning för takpannor, med specifik hänvisning till Benders minimikrav på 14 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
9 grader är för lite lutning för takpannor. Betongpannor har som sagts innan 14 grader som min lutning. Får bli papp eller plåttak istället
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.