Vi har byggt ut och en hantverkare offererade på hela arbetet inkl bland annat elarbeten som blev offererat till 50tkr. Vi fick för några dagar sedan fakturan som är på 78tkr (minus rot så hamnar den på 62 tkr). När jag frågar om varför den avviker så pass mycket så får jag svar att de inte hade någon ritning att utgå från när de gav offert på arbetet.

Är detta godtagbar förklaring eller ska jag stå på mig och kräva att han håller sig till det som offererats (via hantverkaren)?

Sen är det ett antal timmar i specen på fakturan som de inte kan sätta datum på. Där får jag förklarat att det är ett besök av ägaren till företaget (chefen till elektrikern) för planering, transport av varor (som även återfinns på annan rad i fakturan) samt back office kostnad för registrering av rotavdrag.

Hantverkaren får inte överskrida offerten med mer än 15 %, alltså 57.500 totalt. Men det kan ju ha kommit till tillägg och ändringar från ditt håll under tidens gång som gör att överdraget är ok. Du behöver vara lite exaktare i vad som offererats och vad du eventuellt ändrat under resans gång för att få ett mer bestämt svar.

36 § andra stycket konsumenttjänstlagen är det som gäller om det är en rak offert som sen överskridits.

• Gilla
rayab
  • Laddar…
Du skriver ”offert” och ett pris. Om det gavs som ett fast pris Sp får det inte överskridas överhuvudtaget.

Nu kan man misstänka att det istället var löpande räkning med en prisuppskattning? I så fall bör offerten ange ett timpris för det löpande arbetet. Och i så fall får inte uppskattningen överskridas med mer än 15 %.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hantverkaren får inte överskrida offerten med mer än 15 %, alltså 57.500 totalt. Men det kan ju ha kommit till tillägg och ändringar från ditt håll under tidens gång som gör att överdraget är ok. Du behöver vara lite exaktare i vad som offererats och vad du eventuellt ändrat under resans gång för att få ett mer bestämt svar.

36 § andra stycket konsumenttjänstlagen är det som gäller om det är en rak offert som sen överskridits.

Problemet är att offerten gått via hantverkaren som endast gett mig en siffra på 50tkr. Det var sagt att de skulle komma med en mer specificerad offert på elen men den kom aldrig. Min tolkning har varit att det är 50tkr före rot. Detta då hantverkaren själv plannerat att nyttja hela rotavdraget.
Att det saknats ritningar (elritningar antar jag för andra ritningar har hantverkaren fått) tycker jag borde ha framkommit vid offerteringen så att jag haft möjlighet att åtgärda detta (vässar på mina argument)

Sen att ta betalt för admin kring rotavdrag och backoffice tycker jag är märkligt. Att dessutom fakturera transportkostnad (fastbelopp x 2 tillfällen) plus att ta betalt för timmarna i samband med detta känns också märkligt (MEN det kanske är vanligt?)

Det är ju inte konstigt att ta betalt för det arbetet. Det ska ju göras. Men det ska ju vara med i offerten. Det låter lite som attdet handlade mer om en grov kostnadsuppskattning än en offert. Men då ska ju hantverkaren vara tydlig med att så är fallet. Du har ju tydligen uppfattat det som en offert.

Som @hempularen var inne på: Är det en fastprisoffert får den inte alls överskridas. Var det en uppskattning av kostnaden får det överskridas med 15 %. Givet att du inte ändrat omfattningen.

Har valt att bestrida fakturan. Är ute på okänd terräng nu. Vad är nästa steg?

Att fylla i en rotavdragsansökan tar max tre minuter.

Se till att betala det ni är överens om och bestrid resten. Bäst är om det tvistiga beloppet inte överstiger 22.750 kr (ett halvt prisbasbelopp). Då betraktas det som småmål i domstol och det du maximalt kan förlora i en tvist är det beloppet och kostnaden för en timmes juridisk rådgivning för motparten. Advokatkostnaden gäller dock dig också, du kan inte heller få ersättning för mer än en timme om du vinner.

Edit: jag skulle alltså betala de 57.500 som de max kan få enligt en preliminär uppskattning, minus rot. Då blir det tvistiga beloppet 20.500 om jag räknar rätt.

Redigerat:
  • Gilla
verobar och 1 till
  • Laddar…
K kimse944 skrev:
Har valt att bestrida fakturan. Är ute på okänd terräng nu. Vad är nästa steg?
Kollade dina startade trådar. Bråkar du med alla hantverkare du anlitar?

Appendix Appendix skrev:
Kollade dina startade trådar. Bråkar du med alla hantverkare du anlitar?
Konstig kommentar. Såvitt jag kan se så gäller "klagotrådarna" ett o samma bygge. Där iallafall grundkonstruktionen indikerar en minst sagt tveksam kompetens hos den hantverkaren. Och strulet runt det här elarbetet verkar ju vara kopplat till den bristen på kompetens.

H hempularen skrev:
Konstig kommentar. Såvitt jag kan se så gäller "klagotrådarna" ett o samma bygge. Där iallafall grundkonstruktionen indikerar en minst sagt tveksam kompetens hos den hantverkaren. Och strulet runt det här elarbetet verkar ju vara kopplat till den bristen på kompetens.
Jag tolkade det som att det var olika saker som det klagades på.
Att det var andra elektriker i den andra tråden som man innehåll betalningen till för att friggeboden var fel
Och detta är en utbyggnad.

Ja ser ut som du kan ha rätt, ena tråden handlar om en utbyggnad, andra om en friggebod, som det ser ut.

Detta att det är just el som återstår att betala i båda trådarna får mig att tro att det ändå handlar som samma bygge.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.