Hej. Vår gamla redskapsbod vid vårt torp har gjort sitt.
Har börjat rita upp en ny men behöver lite goda råd angående den limträbalk jag tänker använda.
Den nya redskapsboden har måtten L: 7245mm, B:5245. Vägghöjd 2490, takvinkel 27g.
Väggarna är 45x120.
Har fått beräknat att jag behöver en limträbalk på 90x450 samt tvärgående takåsar på 45x170.
Har smygtittat på lite andra beskrivningar här där jag har sett liknande med en avväxling på 45x195 så det har jag redan gjort.
Min fråga är således: Hur gör jag bäst vid varje gavel varav den ena har en dörröppning för att stötta limträbalken? Har gjort en ritning på pdf där man dels ser gaveln med dörröppning 1200mm samt en översiktsbild på hela bygget. Tacksam för konstruktiv hjälp.

OBS, ha överseende med att jag ej är snickare så alla snickartermer som jag inte kan kommer jag att fråga om jag inte förstår. mvh Bengt
 
Tomture61
Finns det en tanke med att ha öppet upp till nock ?
Limträ är uberdyrt .
Ser att dörren inte är så stor heller , ang limträ .
 
Det är en redskapsbod/ förråd så varenda kubikmeter behövs. Vi behöver höjden. Vad var det med dörren och limträbalk?
 
Det är detta jag behöver ha hjälp med. Se bild.
 
  • Ritning av takkonstruktion med mått och limträbalk markerade i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Nej, jag vill inte ha någon underram överhuvudtaget. Limträbalkens infästning i dess ändar är det som jag behöver hjälp med samt stöttning ner till bärlinan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.