Hejsan jag har lite frågor o funderingar på en vägg jag antar e bärande eller stödjande på nått sätt.
Huset är från runt 1920 och är obränttegel/Lertegel. Väggen i fråga är också det och där e fuktproblem. Det vittrar sönder från golv upp ca 50cm och ja jag vill ha väck den helt enkelt för öppna upp mellan kök o rummet Brevid ändå. Har öppnat upp brädorna på den oinredda vinden. Och där går 3 bjälkar över denna med cc90 mellan varandra. Och väggen i fråga är 3.7m ca som jag villl ta bort. Det är torpargrund eller krypgrund vet ej vilket. Halva köket e betongplatta uppfattar jag det som och andra halvan finns en liten källare under och trä golv övanför. Så man ser trägolv på halva köket o platta på andra halvan så där kan man sätta stämp oh det tar 2 av bjälkarna. Men 3 bjälken är det källaren under samt i andra rummet är där trägolv över hela och antagligen luftrum ?
hur ska man stämp upp denna bjälke? Och vara säker på det ej går sönder? Golvet mår ej bra i rummet brevid har jag sätt så kommer rivs upp det och byta det i samma vända. Sen vill jag sätta limträbalk. Med stödpelare på varje sida. Vilka storlek börjat använda? På limträbalken samt stolparna? Och placering av stolparna e jag lite skeptisk till för det skulle vara där väggen står som jag antar går ner till marken med tanke på fukten kommer nerifrån? Känns ej så tryggt sätta stolparna på det då om man river ner till golvnivån? Alla tips e välkomna både på dimisionering av stolpar och balk samt vart oh hur jag ska sätta stämp för ta bort väggen? Där källare finns eller där golvet e enbart trä och antagligen ej så friskt? Är det nått mer jag bör tänka på eller göra och tänka på?