Hej
Jag hoppas kunna få hjälp med en fråga om avväxling. Jag kommer anlita konstruktör för slutgiltig dimensionering men skulle uppskatta er input för att kunna bedömma ett förslag på köksdesign.

Förutsättningar:
- Villa i Nacka (snözon 2)
- Byggd 1923
- Fyra plan där det översta planet är en oinredd vind och understa planet är källare i surreräng
- Plankstomme

År 2004 genomfördes en köksrenovering i vårt hus så man delvis tog ner en (sannolikt bärande) vägg mellan två rum och satte upp en avväxling i limträ. Köket ligger på nedre bostadsplan och har inreddkällare under och två sovrum ovanpå.

Befintlig limträbalk (gul markering) har dimensionerna 90*300*3730. Den vilar på stående balkar i vardera ände. På ena sidan inbyggd mot yttre vägg, på andra sidan står den stående balken mot en tegelvägg/murstock (på kökssidan av murstocken är den inte i bruk). Murstocken (blå marketing) kommer ut 760 mm från väggen.

Jag undrar hur förutsättningarna ser ut för att ta ner ytterligare en del av murstocken och ersätta den befintliga limträbalken med en ny, längre limträbalk (röd markering). Den nya längden på balken skulle då bli ca 4100mm (dvs omkring 37 cm längre). Takhöjden till nuvarande innertak är 253cm.

Mina frågorr:
- ser ni några problem med detta förutsatt att den nya limträbalken dimensioneras på rätt sätt?
- vilken dimension bör den nya limträbalken ha?
- om den måste vara kraftigare än den gamla, betyder det automatiskt en högre balk eller kan man stärka den på bredden?
 
  • Rum med markerade linjer, mätningar för balk, texter “Befintlig balk” och “Tom vägg”.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tre ritningar: ursprunglig planlösning, ändring från 2004 och önskad ändring 2023 med längre balk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.