M
Hej!
Jag ska stycka av min tomt och sälja. Nu undrar jag några saker:
1. Är vinstskatten 22%?
2. Vilken summa räknas vinstskatten på? På hela försäljningssumman eller som jag tror jag har läst någonstans att vinsten på avstyckad tomt räknas som skillnaden mellan taxeringsvärdet på tomten och försäljningspriset?
3. Får jag dra av något förutom mäklararvodet? Tex kostnaden för ansökan om positivt förhandsbesked som lantmäteriet kräver innan dom styckar av, lantmäterikostnaden för förrättningen, samt kostnaden för bildandet av den nya väg som är en förutsättning för att kunna skapa den nya fastigheten?
4. Jag sålde min lägenhet med vinst när vi köpte huset jag nu styckar tomten från. Den vinsten har jag anstånd med eftersom huset var dyrare. Måste jag betala den vinstskatten nu eller kan man se det som att jag faktiskt säljer en annan fastighet än den som jag köpte när jag fick anståndet?

Mycket tacksam för svar eller en hänvisning om var svaren på frågorna kan fås.

Vänligen! :surprised:

M
Hittade själv efter mycket letande svar på iaf en av frågorna. Klistrar in vad skatteverket säger om vinstskatt för privatperson:

"Du ska deklarera dina kapitalinkomster i inkomstdeklarationen. Kapitalinkomster är till exempel vinster vid försäljning av aktier, villor och bostadsrätter.

Skatten på kapitalinkomster är 30 procent. (from 2008)

Om du har sålt din bostad under 2007 är två tredjedelar
(2/3) av vinsten skattepliktig. Från och med
inkomståret 2008 är tjugotvå trettiondelar (22/30) av
vinsten skattepliktig
. Du kan få uppskov med skatten
om du köper en motsvarande bostad senast året efter
försäljningsåret. Har du sålt din bostad med förlust
får du dra av 50 procent av förlusten i din inkomstdeklaration"

(Den uppmärksame kan då upptäcka att den faktiska procentsatsen motsvarar 22% skatt på hela vinsten, mot tidigare 20% då 2/3 av vinsten beskattades. Därav de siffrorna som också cirkulerar).

Tar tacksamt emot svar på de övriga frågorna!

Hemmakatten
Vinstskatten är 22% enbart om du säljer en bostadsfastighet som du varit folkbokförd i under minst ett år. Eftersom du styckar av och säljer den delen så räknas den sålda fastigheten som en näringsfastighet och skatten blir högre (90% av 2/3 beskattas). Du kan inte dra av någonting från din tidigare föräsljning av lägenhet. Det har du ju redan utnyttjat i.o.m. flytten till fastigheten som ni bor kvar i.

Lite osäker på vad skatten beräknas på. Men det borde vara skillnaden mellan taxeringsvärdet på gamla fastigheten minus tax.värdet på nya fastigheten och försäljningsvpriset. Avdrag borde kunna göras för lantmäterikostnader och mäklararvode och vägen.

M
Hemmakatten skrev:
Vinstskatten är 22% enbart om du säljer en bostadsfastighet som du varit folkbokförd i under minst ett år. Eftersom du styckar av och säljer den delen så räknas den sålda fastigheten som en näringsfastighet och skatten blir högre (90% av 2/3 beskattas). Du kan inte dra av någonting från din tidigare föräsljning av lägenhet. Det har du ju redan utnyttjat i.o.m. flytten till fastigheten som ni bor kvar i.

Lite osäker på vad skatten beräknas på. Men det borde vara skillnaden mellan taxeringsvärdet på gamla fastigheten minus tax.värdet på nya fastigheten och försäljningsvpriset. Avdrag borde kunna göras för lantmäterikostnader och mäklararvode och vägen.
Vad menas att 90% av 2/3 beskattas? Med hur mycket? För skatten kan väl förstås inte vara 90%?

Vänligen / Mittbygg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.