T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 244 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 244 inlägg
Idag har jag en Leica Disto D2 som jag är väldigt nöjd med. Det enda jag saknar är funktionen där man kan mäta grader på vinklar.
Funderar på om jag ska sälja den och köpa en avståndsmätare med vinkelmätningsfunktion
Det andra alternativet är att köpa en separat digital vinkelmätare.
Vad hade ni gjort?
Funderar på om jag ska sälja den och köpa en avståndsmätare med vinkelmätningsfunktion
Vad hade ni gjort?
Produkter som diskuteras: "vinkelmätare"
Vinkelmätare
Vinkelmätare är ett praktiskt verktyg som hjälper till att exakt mäta och överföra vinklar. Detta verktyg är användbart i en mängd olika scenarier, från byggprojekt till precisionshantverk. Många moderna vinkelmätare erbjuder digitala
Läs mer
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Jag har en billig avståndsmätare som även mäter vinkar(och kanske framförallt geometri, man får höjden på något man mäter snett uppåt) tycker dock inte jag får någon exakt vinkel från denna. Kanske ett bättre instrument är bättre, men just vinkelfunktionen känns mer som ett redskap för att få ut annan information. T.ex. mätt höjden på ett träd och liknande.
Har även en (billig) vinkelmätare som är mycket bättre vid vinkelmätning. Smidig att mäta relativa vinkar etc. Dessutom magnetisk, går nolla mot bordet på bordssågen och sen sätta mot klingan för att ställa önskad vinkel etc. Det är svårt med anståndsmätaren, dels har den inte mycket plana ytor att lägga mot och dels är den i många fall för lång.
Jag hade kört olika instrument, men beror ju mycket på vad den ska användas till.
Edit:
Jag har denna, som jag betalade betydligt mindre för när jag köpte:
https://banggood.app.link/CD6nfvtHllb
Utan att mätt dess precision eller jämfört med något annat är jag mycket nöjd.
Denna anståndsmätare, som jag även den betalade betydligt mindre än listpris idag:
https://banggood.app.link/rtoCMTWHllb
Samma som ovan inte verifierat eller jämfört men nöjd. Jämfört på så vis att mina olika mätinstrument visar väldigt olika, men vet inte vad som är mest rätt stanley måttband, lasermätare eller hultafors tumstockar, som varierar mellan varandra...
Har även en (billig) vinkelmätare som är mycket bättre vid vinkelmätning. Smidig att mäta relativa vinkar etc. Dessutom magnetisk, går nolla mot bordet på bordssågen och sen sätta mot klingan för att ställa önskad vinkel etc. Det är svårt med anståndsmätaren, dels har den inte mycket plana ytor att lägga mot och dels är den i många fall för lång.
Jag hade kört olika instrument, men beror ju mycket på vad den ska användas till.
Edit:
Jag har denna, som jag betalade betydligt mindre för när jag köpte:
https://banggood.app.link/CD6nfvtHllb
Utan att mätt dess precision eller jämfört med något annat är jag mycket nöjd.
Denna anståndsmätare, som jag även den betalade betydligt mindre än listpris idag:
https://banggood.app.link/rtoCMTWHllb
Samma som ovan inte verifierat eller jämfört men nöjd. Jämfört på så vis att mina olika mätinstrument visar väldigt olika, men vet inte vad som är mest rätt stanley måttband, lasermätare eller hultafors tumstockar, som varierar mellan varandra...
Redigerat:
En digital vinkelmätare är jättesmidigt ibland, finns väl olika men jag tänker på en sådan liten fyrkantig som brukar benämnas bevel box.Frustrator skrev:
Iom att den har inbyggd ref till horisontalplanet kan den mäta vinklar direkt istället för att kombinera smygvinkel och vattenpass. Använde min i somras när jag behövde ha ut takvinklar för att på plats kunna såga reglar och brädor i rätt anslutningsvinkel
Produkter som diskuteras: "smygvinkel"
Smygvinkel 200 SMV20 Hultafors
Mät vinklar snabb och enkelt
329 kr inkl moms
Läs mer
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
En sådan fyrkantig är jag med på nyttan, en som är inbyggd i distansmätaren tänker jag har ett ganska begränsat användningsområde då. (Och vad min första tanke var hur den skulle fungera behöver vi inte ens nämna )nanowire skrev:En digital vinkelmätare är jättesmidigt ibland, finns väl olika men jag tänker på en sådan liten fyrkantig som brukar benämnas bevel box.
Iom att den har inbyggd ref till horisontalplanet kan den mäta vinklar direkt istället för att kombinera smygvinkel och vattenpass. Använde min i somras när jag behövde ha ut takvinklar för att på plats kunna såga reglar och brädor i rätt anslutningsvinkel
Vinkelmätning finns som app till mobiler och platttor.T Ejmelie skrev:Idag har jag en Leica Disto D2 som jag är väldigt nöjd med. Det enda jag saknar är funktionen där man kan mäta grader på vinklar.
Vad hade ni gjort?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
I jobbet använder jag den funktionen ofta då jag behöver kolla lutningar på tak.
Men i övrigt så har jag nog bara använt det en gång och det var när jag skulle bygga en provisorisk trapp till övervåningen.
Men i övrigt så har jag nog bara använt det en gång och det var när jag skulle bygga en provisorisk trapp till övervåningen.
Tillverkarna verkar både slarva och mena lite olika saker när de använder begreppet "vinkelmätning".T Ejmelie skrev:
Antar att vi pratar om lutningsmätning här, dvs. vattenpassfunktionen?
Själv använder jag den hela tiden för att försäkra mig om att jag mäter i horisontal/vertikalplanet. Man blir förvånad över hur få ytor som är särskilt plana. På det sättet ser jag det nästan som en nödvändig funktion som inte enkelt kan ersättas av en separat lutningsmätare.
Har använt den ett fåtal gånger till att mäta lutning på tak, hängrännor och sånt, däremot använder jag den inte som substitut för ett vattenpass.
T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 244 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 244 inlägg
Ser potentiellt opraktiskt ut, inte alltid det går att få in 60 cm där det ska mätas. Behövs längden av någon anledning går en liten vinkelmätare att hålla emot ett längre vattenpass.T Ejmelie skrev:
Det ena utesluter visserligen inte det andra, dvs du behöver två olika
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Typ en sån här https://www.conrad.se/p/toolcraft-t...s&utm_source=google&utm_term=1662855&vat=truenanowire skrev:
Och så nollar man den mot horisontellt vattenpass?
Tänk på att du behöver en egen transformator från 10kV-nätet för att få använda den...
"Denna A-klassade svetsapparat är inte avsedd för användning i hemmet, vars strömförsörjning går över ett offentligt lågspänningssystem. Det kan, såväl på grund av ledningsbundna som på strålningsstörningar eventuellt vara svårt att uppnå elektromagnetisk kompabilitet i dessa områden"
"Denna A-klassade svetsapparat är inte avsedd för användning i hemmet, vars strömförsörjning går över ett offentligt lågspänningssystem. Det kan, såväl på grund av ledningsbundna som på strålningsstörningar eventuellt vara svårt att uppnå elektromagnetisk kompabilitet i dessa områden"
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Erfarenheter av Bosch laseravståndsmätare GLM 50-27 GC?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Avståndsmätare DeWALT DW03050-XJ eller någon Bosch GLM-2X
Avståndsmätare Bosch GLM50C - horisontalmått?
Vilken avståndsmätare?
Säljes.Ny Bosch blå avståndsmätare GLM 30
Säljes, Uthyres & Skänkes