Överallt står det att avståndet mellan spis och diskho bör vara 80cm.
Är det ett måste eller kan man ha det närmare, kanske ca 40 - 60cm,
Jag skulle hellre vilja ha 60cm i mellan men Ikeas planeringsprogram ger en varning då.

Sen är det samma visa med avståndet från spis till köksfläkt.
Är det krav på någon viss höjd där med?

Vi har 40 cm eftersom det inte gick att lösa på något annat sätt och det är fullkomligt värdelöst.... Jag förordar minst 60 men gärna 80 cm.

Hm, men då kör jag på 60cm,
har så lite med plats....

Vi har ca 60 och jag ser inte några problem i det. Ibland har man inte mer utrymme. Men vi ökade på från ca 20 cm så allting var en klar förbättring.

Det finns inga måsten i fråga om dessa mått. Men rekommendationerna saknar ju inte grund. Återkommer till min tes: Provkör!
Dvs prova dig fram i planeringen, helst i skala 1:1, tänk dig olika scenarier. När du kommer med matkassar, vart ställer du dem då, hur gör du när du packar upp. När du lagar mat, vill du kunna lägga en skärbräda mellan spisen och diskhon? Hur känns flödet mest naturligt för dig vid diskning, från vänster till höger, eller tvärtom. Eller som det var i mitt förra kök, fram och tillbaka, eftersom diskho och sköljho var felaktigt placerade jämfört med var jag ställde min smutsiga disk och hade diskstället för den rena disken.
Process- respektive Scenariomodellering heter det på mitt jobb, funkar lika bra i köksplanering :)

Höjd mellan spis och fläkt förresten, det brukar finnas rekommendationer av fläkttillverkaren som man bör ta hänsyn till. Inte för nära, speciellt viktigt om man har gasspis gissar jag, men inte för långt bort då man tappar i kapacitet då.
Men är man väldigt lång kanske man vill ha lite högre iallafall, så man har en möjlighet att se ner i stekpannan när man jobbar. Och inte slår i huvudet för ofta.
Även här: spana in rekommendationerna, och provkör gärna. Känn efter på köksutställningar hur det känns.
Du ska säkert leva med köket ett par år framöver, multiplicerat med ett antal gånger per dag... Ju fler små irritationsmoment man kan undvika på planeringsstadiet desto bättre blir det.

Hej

När vi byggde om köket vart det 60 cm mellan spis och diskho. Det är för lite ! Just nu funkar det skapligt efter att en skärbräda som täcker ena hon införskaffats. Men det är en nödlösning. Jag rekommenderar starkt 1 m mellan spis och diskho.

Lycka till !

Vi har 35 cm ungefär, har aldrig upplevt det som ett problem, vad har jag missat?:confused: Alltså, vad gör Ni mellan diskhon och spisen som inte kan göras på andra sidan av nån av dom?

Jan-Å skrev:
Vi har 35 cm ungefär, har aldrig upplevt det som ett problem, vad har jag missat?:confused: Alltså, vad gör Ni mellan diskhon och spisen som inte kan göras på andra sidan av nån av dom?
Du har inte missat någonting men matlagningen flyter mycket bättre när man har en större arbetsyta där emellan, tycker jag :). Har du aldrig lagat mat på en större sammanhängande bänkyta så märker du inte skillnaden men dom som har haft 80 cm och minskar det till 35cm blir minst sagt irriterade att flytta till yterkanter av köksbänken, kan jag gissa :).

Jag var alltid längst bort på fel sida när det svämmade över eller brändes vid när jag hade 10cm mellan diskho och spis :). Människans synfält och räckvidd är ju begränsad .
35cm är mer än 10cm men fortfarande en gränsfall för mej. Nu har jag 130 och det är på tok för mycket men bättre än förr. Min nästa köksrenoverig blir perfekt när jag får in alla dom små justeringar jag missat eller kompromissat med ....

Ja penrik, 60cm är ett minimum du ska ha, tycker jag. Det blir inte roligt att lägga en massa pengar på ett nytt kök och sen dras med mindre bekvämma val i många år framöver. Jag skulle hellre välja bättre funktion än bättre utseende när det gäller en arbetsplats som köket faktiskt är
gaia

Redigerat av moderator:
Nä för stora arbetsytor kan man ju inte få iofs. Vi valde en 800 bred häll så vi har en del yta även på själva hällen + att andra sidan av hällen också har arbetsyta.

Om nu min senaste skiss nr 25 eller nått :) blir till verket i år så kommer jag ha 150cm emellan spis och vask, kanske är i det mesta laget men har gjort så medvetet för att kunna få plats ordentligt om man nu börjar baka, samt så får ju 2 personer plats att jobba brevid varandra, plåtar får plats med råge mm.

Det blir några extra steg tii vasken med stekpannan men hellre det än 2st mindre arbetsytor anser jag som hitills bara har haft minimala arbetsytor i de lgh jag bott i genom åren så att nu när man har chansen att planera sitt egna kök och har möjligheten att få en så lång fri yta så tar jag den direkt ;)

Det är ju knepigare om man redan har ett befintligt kök där man inte kan justera så mycket förstås.

Jag brukar försöka göra så att man får en bra balans, alltså bra arbetsyta på båda sidor om både vask och häll, men som sagt, minst 80 om det inte gör att det blir för lite på någon annan sida.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.