Bor i hyresrätt. Hyresvärden ska renovera köket. Enligt PEAB (som ska utföra jobbet) ska man klämma in diskbänken mellan spisen och arbetsbänken. För att kunna laga mat på vettigt sätt måste jag alltså ständigt hoppa fram och tillbaka förbi diskbänken. Alltså hacka löken 1,5 meter från stekpannan.

Jag har för mig att det finns nån slags "byggnorm" eller t.o.m. standard som säger att det ska finnas en arbetsbänk direkt i anslutning till spisen. Inte 1,5 meter bort. Och att den arbetsytan ska vara minst 80 cm bred.

Kan någon berätta va som gäller?

Mvh
Danne
 
BirgitS
Det finns den typen av normer/regler men de gäller när man bygger nytt, och vid renovering av gamla hus får man anpassa efter hur huset/rummen ser ut och då t.ex. i kök efter var vatten, avlopp och frånluft finns.

Du kan höra med hyresgästföreningen och se om de har mer information för just renovering i hyresrätter.
 
BirgitS
Din första länk länkade jag ju till.

Men det är fortfarande inte alla sådana regler som gäller i ett gammalt hus utan då kan det vara de regler som gällde när huset byggdes som gäller fortfarande. Det finns inga krav på att alla som äger en bostad i Sverige måste göra om sina hus bara för att Boverket har kommit ut men en ny regel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.