BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 961 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 961 inlägg
Om inte tillverkaren av hällen specificerar något så finns det nog ingen sån regel. Hällen är ju tät uppifrån så det måste vara svårt att få in något vatten i elektroniken etc. även om det är en diskho precis bredvid.
Jag tror inte att det finns några formella begränsningar men det är inte särskilt bra att ha hällen så nära vasken av andra anledningar. Nu vet jag inte hur just ditt kök är upplagt men det normala är att den primära arbetsytan är just mellan hällen och vasken. Den rekommenderas vara minst 100 cm. Vår är 80 cm och det är i absolut minsta laget.
Om du har arbetsytan löst på annat sätt skulle jag definitivt sätta vasken och hällen så långt isär som möjligt. Annars skulle jag överväga att tänka om köket.
Om du har arbetsytan löst på annat sätt skulle jag definitivt sätta vasken och hällen så långt isär som möjligt. Annars skulle jag överväga att tänka om köket.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Jag har typ 55cm till vänster om hällen, och skulle kunna ha max 35 till höger om hällen, sen en ho på 16cm och sen är det 90 grader åt höger en bänk på minst 120cm
andra alternativet (med bredare ho) blir 55cm till vänster om hällen, och 15 till höger om hällen, sen en ho på 34cm och sen är det 90 grader åt höger en bänk på minst 120cm
andra alternativet (med bredare ho) blir 55cm till vänster om hällen, och 15 till höger om hällen, sen en ho på 34cm och sen är det 90 grader åt höger en bänk på minst 120cm
Jag skulle satsa på det alternativ som ger mest obruten arbetsyta, på endera sidan hällen. Det beror dock också på var den andra vasken är. Det är lite svårt att visualisera exakt hur det ser ut.
Hur som helst var grundfrågan om det fanns någon begränsning i hur nära hällen fick vara vasken och där tror jag som sagt att det inte finns någon särskild begränsning. Man spolar inte regelmässigt ut vatten på diskbänken även om det är möjligt och hällen är dessutom vanligen tät. Möjligen kan tillverkaren ha föreskrivit något.
Hur som helst var grundfrågan om det fanns någon begränsning i hur nära hällen fick vara vasken och där tror jag som sagt att det inte finns någon särskild begränsning. Man spolar inte regelmässigt ut vatten på diskbänken även om det är möjligt och hällen är dessutom vanligen tät. Möjligen kan tillverkaren ha föreskrivit något.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 961 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 961 inlägg
Du får fundera på vad som blir minst störande i hanteringen av mat i köket. För oavsett vilken storlek på ho och avstånd till hällen du väljer så kommer nog bänkytan som man står och skär på, blandar etc. att bli den där 120 cm långa skivan och då kommer hon att vara i vägen när du sen ska flytta maten så att det blir lätt att hälla ner grönsakerna etc. i stekpannan när den blivit varm. Min gissning är att det blir minst problem med 35 cm fritt till höger om hällen så att det går att ställa en skärbräda, skål, fat där. Men det är också viktigt att komma underfund med att det går att hälla ut pastavattnet i en smal ho som det inte går att stå till höger om (försök simulera det i den befintliga hon).
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Jag har skåpen uppställda där de ska vara, så ska markera på dem var hällen kommer osv, så jag ser hur det blir. Är inte så van att jobba i kök, så har lite svårt bedöma vad som blir bäst, så bra med era råd.