Hej,

vi fick idag påbackning från stadsbyggnadsnämnden gällande köket i vår bygglovsansökan. De menade att avståndet mellan spishällen och diskhon var för långt. Det maximala rekommenderade avståndet är 220cm längs bänkskivan och avståndet i vårat kök är 240cm. Till saken hör att köket är tänkt att byggas i vinkel så avståndet "fågelvägen" är mindre än 220cm.

Nu till frågan. Känner någon till om avståndet på 220cm enbart är en rekommendation eller är det enligt lag? Kan man i så fall hävda att man klarar avståndet med hänvisning till hur det byggs?
L-format kök med grå skåp, diskho och spishäll med över 220 cm avstånd längs bänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack på förhand
Niklas

Hej,

I svensk standard (SS 91 42 21) finns mått som kan användas när man planerar sin bostad, BBR hänvisar till denna standard som ett sätt att uppfylla de allmänna råd som finns i BBR. Ingenstans finns att läsa att det skulle finnas ett maximalt mått mellan ho och spis, mer än att de ska vara i samma sammanhängande bänklängd (man ska inte behöva förflytta en kastrull med kokande vatten över till en annan bänk med risk för att man snavar på ett nyfiket barn bakom sig och tappar ut det kokande vattnet över sig och barnet).

Svensk standard SS 91 42 21 hänvisar i sin tur vidare till andra standarder men det är oväsentligt då BBR bara hänvisar till just en standard och de måtten som finns där.

Nu är de inte så vanligt att man placerar spis och ho så långt ifrån varandra av praktiska skäl. Men om du verkligen vill ha det som på din illustrationsbild så finner jag inget i byggreglerna som säger att du inte får ha det så. Som sagt så har du båda dessa i samma bänklängd, så jag tycker att du kan stå på dig om du vill ha det sådär.

/M

• Gilla
EnPlatsPåLandet
  • Laddar…
Tack så mycket för svar. Då har jag mer kött på benen när jag talar med handläggaren imorgon.

/Niklas

T tummenrättihanden skrev:
Hej,

I svensk standard (SS 91 42 21) finns mått som kan användas när man planerar sin bostad, BBR hänvisar till denna standard som ett sätt att uppfylla de allmänna råd som finns i BBR. Ingenstans finns att läsa att det skulle finnas ett maximalt mått mellan ho och spis, mer än att de ska vara i samma sammanhängande bänklängd (man ska inte behöva förflytta en kastrull med kokande vatten över till en annan bänk med risk för att man snavar på ett nyfiket barn bakom sig och tappar ut det kokande vattnet över sig och barnet).

Svensk standard SS 91 42 21 hänvisar i sin tur vidare till andra standarder men det är oväsentligt då BBR bara hänvisar till just en standard och de måtten som finns där.

Nu är de inte så vanligt att man placerar spis och ho så långt ifrån varandra av praktiska skäl. Men om du verkligen vill ha det som på din illustrationsbild så finner jag inget i byggreglerna som säger att du inte får ha det så. Som sagt så har du båda dessa i samma bänklängd, så jag tycker att du kan stå på dig om du vill ha det sådär.

/M

Hemmakatten
Håller med tummenmittihanden. Det avståndet fungerar absolut. Stå på dig gentemot bygglovshandläggare.

• Gilla
EnPlatsPåLandet
  • Laddar…
Kanon, tack snälla

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Håller med tummenmittihanden. Det avståndet fungerar absolut. Stå på dig gentemot bygglovshandläggare.

E ICANiklas skrev:
Tack så mycket för svar. Då har jag mer kött på benen när jag talar med handläggaren imorgon.

/Niklas
Ingen orsak!

Jag jobbar som chefsarkitekt på ett stort bolag och hanterar dessa regler och krav dagligdags.

Har aldrig på alla mina år hört någonting om ett sådant maxavstånd... I värsta fall så får du be dem att hänvisa till vilken lagtext det kravet finns upptaget (för de finns inte upptaget i någon sådan text, hehe) så ska vi nog kunna komma tillbaka till dem med någon rolig skrivelse.

Skriv gärna hur det gick :)

• Gilla
Bberg och 1 till
  • Laddar…
Jag återkommer :)

Ingen orsak!

Jag jobbar som chefsarkitekt på ett stort bolag och hanterar dessa regler och krav dagligdags.

Har aldrig på alla mina år hört någonting om ett sådant maxavstånd... I värsta fall så får du be dem att hänvisa till vilken lagtext det kravet finns upptaget (för de finns inte upptaget i någon sådan text, hehe) så ska vi nog kunna komma tillbaka till dem med någon rolig skrivelse.

Nu efter avslutat samtal så kan jag säga att jag inte kom någonstans. Handläggaren hänvisade flera gånger till svensk standard och säkerhetsavstånd vilket enligt henne är deras bedömningsbas och att bygglov inte kan beviljas enligt nuvarande ritning. Ställde frågan om det verkligen var lagstadgat men hänvisades då åter till svensk standard.

Är ju medveten om att kökets nuvarande utformning inte är helt optimalt utifrån att kunna arbeta effektivt i köket. Vi har ändå gjort ett antal aktiva val och landat i denna lösning och en flytt av exempelvis diskho kommer medföra en större omrörning. :rolleyes:

Ingen orsak!

E ICANiklas skrev:
Nu efter avslutat samtal så kan jag säga att jag inte kom någonstans. Handläggaren hänvisade flera gånger till svensk standard och säkerhetsavstånd vilket enligt henne är deras bedömningsbas och att bygglov inte kan beviljas enligt nuvarande ritning. Ställde frågan om det verkligen var lagstadgat men hänvisades då åter till svensk standard.

Är ju medveten om att kökets nuvarande utformning inte är helt optimalt utifrån att kunna arbeta effektivt i köket. Vi har ändå gjort ett antal aktiva val och landat i denna lösning och en flytt av exempelvis diskho kommer medföra en större omrörning. :rolleyes:
Då måste du ha råkat ut för någon riktigt märklig handläggare. Har du svensk standard eller skulle du vilja ha köksdelen?

om du nu orkar kriga lite med dem!

Kriga och kriga, vill inte göra om i onödan ;)

Fick hänvisning till dessa sidor som givetvis inte är läsbara på nätet:

Svensk Standard SS 91 42 21:2006 (utgåva 5), titta på s. 10; Normalnivå- grundläggande tillgänglighet.

Boverkets byggregler hänvisar till denna standard (normalnivå) i kapitlet om tillgängligheten i bostäder: s. 34. Kap 3:22 allmänt om utformning av bostäder.

Skulle ju helt klart underlätta att veta vad som står för att kunna samtala om saken :)

Då måste du ha råkat ut för någon riktigt märklig handläggare. Har du svensk standard eller skulle du vilja ha köksdelen?

om du nu orkar kriga lite med dem!

Har ganska exakt samma kök som ert och det gick igenom bygglovsansökan utan anmärkning.

• Gilla
EnPlatsPåLandet
  • Laddar…
Otroligt att det är olika bedömningar. Tyder ju på otydliga riktlinjer när det är öppet för subjektiva bedömningar av handläggare

A Argastesnickaren skrev:
Har ganska exakt samma kök som ert och det gick igenom bygglovsansökan utan anmärkning.

BirgitS
Det finns en norm om att det ska vara 80-120 cm mellan ho och häll, och om inte annat har det väl med tillgänglighetskrav att göra. Det ska vara möjligt att sitta i en rullstol vid den bänken och nå från hon till hällen eftersom man inte gärna kan flytta sig i sidled utan stor ansträngning.
• Arbetsbänk som binder samman diskbänk och spis, där det mesta köksarbetet bedrivs. Den ska vara minst 80 cm lång, högst 120 cm, med möjlighet att ta bort bänkskåp för att sitta och arbeta och nå både spis och vatten och avlopp.
https://www.nacka.se/497ec2/globala...iktlinjer/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf
Det finns också exempelbilder på hur det kan se ut när det är placerat i en vinkel.

• Gilla
EnPlatsPåLandet
  • Laddar…
Tack för svar! :)

det är helt andra mått än de jag fått från bygglovshandläggaren och helt andra motiveringar(säkerhet var förklaringen som jag fick) Verkar som sagt finnas en hel del otydlighet kring dessa regler

BirgitS BirgitS skrev:
Det finns en norm om att det ska vara 80-120 cm mellan ho och häll, och om inte annat har det väl med tillgänglighetskrav att göra. Det ska vara möjligt att sitta i en rullstol vid den bänken och nå från hon till hällen eftersom man inte gärna kan flytta sig i sidled utan stor ansträngning.[länk]
Det finns också exempelbilder på hur det kan se ut när det är placerat i en vinkel.

BirgitS
E ICANiklas skrev:
det är helt andra mått än de jag fått från bygglovshandläggaren
Kan det ha varit en felskrivning, att 1 blivit 2, för det ser ju inte ut som att ni har över 2 m mellan hon och hällen?

Tillägg:
Skulle det vara besvärligt att flytta hällen åt höger, typ byta plats på de två bänkskåpen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.