D
Finns det någon regel som säger på vilket avstånd rör ska klamras i ett badrum? Gäller denna installation:

• Kromrör och koppel fastsatta på ljus kakelvägg i ett badrum, med klamring som visar avståndet mellan rören.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Derbyboy skrev:
Finns det någon regel som säger på vilket avstånd rör ska klamras i ett badrum? Gäller denna installation:
Det där ser väl rimligt ut ?

Tror inte det finns regler kring detta för "säkert våtrum" (BKR/BBV), det närmaste jag har sett är "rör skall klamras så dom inre rubbas ur sitt läge" typ.

I säker vatten hittar jag bara en mycker lös skrivning om kök: "Om kopplingsledningarna till blandaren klamras cirka 200 mm från underkant bänk,över kopplingarna till blandaren, minskar risken för läckage i kopplingarna."

Det finns säkert riktlinjer och standarder inom VVS för hur tätt klamring skall sitta och hur nära böjar för olika typer av rör dock. Sen brukar det alltid finnas möjlighet till avvikelser om det av olika skäl inte är möjligt eller lämpligt.

https://sakervatten.se/wp-content/uploads/2024/02/branschregler-2005-1.pdf

Men varför frågar du ? Den installationen du fotat ser väl rimlig ut som sagt? Rör sig rören eller har du fått en skada ?

Redigerat:
Rickard.
60cm är normen, lite överdrivet på 15mm rör kan tyckas men det är säkert av en bra anledning.
Det på bilden ser bra ut.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det blir stabilare om det klammas vid vinklarna. Det på bilden duger väl men det är lite amatörmässigt.

Krilleman
Rickard. Rickard. skrev:
60cm är normen, lite överdrivet på 15mm rör kan tyckas men det är säkert av en bra anledning.
Det på bilden ser bra ut.
Det är ju bara 12mm på bilden...

😉

Krilleman
Om din VVS-kille lärde sig att bocka korrekt så hade det varit lättare att klamma.
Det tar inte många extra sekunder att utföra detta med perfektion.
Pluspoäng för 60cc-bricka, men där tar det slut.

Här skulle jag satt klammer om jag gjort din installation.

Latheten bedrar visheten...

VVS-installation med rör under diskbänk, bristande bockningsteknik synlig; 60cc-bricka, men saknar klamring för optimal fixering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D
Rickard.
Jag tycker han gjort rätt i att inte sätta ett 60cc klammer 10-15cm under kopplingsbrickan för dom är så förbaskat fula och jag förstår inte hur det skulle göra det till en bättre installation.

Sen kan man såklart peta i alla detaljerna i oändlighet men det mesta är trots allt subjektivt, alla har vi lite olika åsikter av vad som ser rätt och snyggt ut.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D
Tack för alla svar

Rickard.
Så skulle man kunna säga....
Höjder och placeringar, vinklar eller skarvar, press eller klämring osv.

Det är helt okej att folk tycker olika.

Vill du ha ett till klammer så tycker jag absolut rörmokaren bör bjuda på det när den kommer tillbaka för att försöka stöka till resten av röran du lagt upp trådar om 😉

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Du skulle bara veta alla turer kring den där jävla handdukstorken.

Men jag är väldigt tacksam att du kunde peka på en lösning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.