Har justerat höjd på markytorna och då fått göra om övre kanten på befintlig pordrän/isodrän dränering.
Övre plastlist är satt enligt rekommendation med 10-15 cm mellan slagnitarna men istället för det rekommenderade tätningsmedlet har jag använt PL200 istället (sitter betydligt bättre).

Området utanför dräneringen ska vara gräsmatta och på vissa ställen trädäck.

Enligt rekommendation ska sedan jord/gräsmatta gå hela vägen in mot vägg och ligga några centimeter ovanför plastlisten.
Jag vill inte ha det så av två skäl, betongen suger åt sig rejält med fukt när jord/gräs ligger direkt emot och, kanske det viktigaste... :) , robotgräsklipparen kommer inte åt att klippa hela vägen in.
På de ställen där det är trädäck ovanför så fungerar inte det heller av uppenbara skäl.

Hade tänkt mig nedanstående istället:

Områden med trädäck
- 10 cm kross 0/8
- 3-5 cm makadam 8/16

Handritad skiss som visar gränsen mellan trädäck och dränering med olika materialskikt som kross och makadam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Områden med gräs
- Gatsten längs listens yttre kant
- Singel till strax över listens övre kant

Handritad skiss av dräneringskant med gatsten, singel och gräsmatta vid en husvägg.
Skapa konto

eller
- Singel till strax över listens övre kant
Handritad skiss över dränering med övre plastlist, singel och markering för gräsmatta samt trädäck.
Skapa konto

Nån som ser några uppenbara problem med att göra såhär istället?

/Dea

Blir perfekt.

Det blir lättare att hålla rent om du väljer lite större plattor intill huset istället tex 40x40cm.
Men det är en smaksak. Tänk på att roboten kan ha problem att köra på singel när den ska svänga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.