Hej!
Efter vattenskada har försäkringsbolaget skickat en firma för en totalrenovering av badrum och delar av andra rum. Jag har fått betala ca 130 tkr för tilläggsarbeten och delar av arbete som försäkringen inte täcker.

Det har varit hemska tre månader som - till stor del pga mina egna inkompetens - varit kantade med missförstånd och saker som blivit fel och behövt åtgärdas.

Nu när det beräknas vara färdigt den här veckan undrar jag vad jag ska tänka på. Är det några dokument/uppgifter/liknande som jag måste begära att få? Är det något jag bör gjort innan jag betalar? Ska betala senast 4 november enligt en faktura jag fått.

Kan INGENTING om det här - ligger vaken om nätterna över att jag ska missa något grundläggande. Hjälp gärna om ni kan!

Tack!

Upp med bilder på hela badrummet, något du känner är fel i faktura eller arbete som har blivit gjort

R Rickard.lj skrev:
Upp med bilder på hela badrummet, något du känner är fel i faktura eller arbete som har blivit gjort
Nej, inte nödvändigtvis något jag känner är fel. Tänker mest om det är något generellt jag borde göra - brukar man be om någon redogörelse av alla åtgärder, intyg, någonting sånt?

Hisak Hisak skrev:
Hej!
Efter vattenskada har försäkringsbolaget skickat en firma för en totalrenovering av badrum och delar av andra rum. Jag har fått betala ca 130 tkr för tilläggsarbeten och delar av arbete som försäkringen inte täcker.

Det har varit hemska tre månader som - till stor del pga mina egna inkompetens - varit kantade med missförstånd och saker som blivit fel och behövt åtgärdas.

Nu när det beräknas vara färdigt den här veckan undrar jag vad jag ska tänka på. Är det några dokument/uppgifter/liknande som jag måste begära att få? Är det något jag bör gjort innan jag betalar? Ska betala senast 4 november enligt en faktura jag fått.

Kan INGENTING om det här - ligger vaken om nätterna över att jag ska missa något grundläggande. Hjälp gärna om ni kan!

Tack!
Våtrumsintyg. Intyg som visar att firman är ansluten till relevant branschorganisation.
Har du minsta tvekan anlita en besiktningsman (akta dig för Anticimex).
Har du själv invändningar eller anmärkningar som inte är åtgärdade ännu håll inne med en del av pengar.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Du kan be om att få ett faktura underlag på arbete och material som styrker de du ska betala , en ett intyg för tätskikt och plattsättning, antar att den firman är medlem i gvk ,

Enkel koll: testa fallet med en pingisboll. Är kakelfogarna jämna i sidled och djupled?

T Thomas_Blekinge skrev:
Våtrumsintyg. Intyg som visar att firman är ansluten till relevant branschorganisation.
Har du minsta tvekan anlita en besiktningsman (akta dig för Anticimex).
Har du själv invändningar eller anmärkningar som inte är åtgärdade ännu håll inne med en del av pengar.
Jättebra tips. Tack.

Bör besiktningsmannen kolla innan jag betalar? Var får jag tag på en sådan, och vad kostar en sådan..?

Har fått till 4 november att betala. Egentligen är det mer som ska göras, men enligt firman är ”de delar av fakturan som jag ska betala åtgärdade. Kvarvarande åtgärder är sådant som försäkringen täcker”, så därför ska jag betala innan allt egentligen är helt klart… är det reko?

De bör ha gjort en egen kontroll under gång, bara å söka där du bor , kostar några tusen för en sådan ,, om du känner att badrummet är fel gjort så ja ta in en , men om du inte ser märker något konstigt så skulle jag inte ta in en , denna skulle varit med från början i alla olika steg som görs i ett badrum ,,

BirgitS
Hisak Hisak skrev:
Egentligen är det mer som ska göras, men enligt firman är ”de delar av fakturan som jag ska betala åtgärdade. Kvarvarande åtgärder är sådant som försäkringen täcker”, så därför ska jag betala innan allt egentligen är helt klart… är det reko?
Hör med ditt försäkringsbolag att de inte har fått en faktura på resten.

Det du ska få innan du betalar är intyg på utförandet. Bkr och Säker vatten om det är kakel. Att få en skada korrigerad v försäkringsbolag suger…jag vet faktiskt inte ens om besiktning man är värt? Eftersom de betalar oavsett tänker jag.

Hisak Hisak skrev:
Jättebra tips. Tack.

Bör besiktningsmannen kolla innan jag betalar? Var får jag tag på en sådan, och vad kostar en sådan..?

Har fått till 4 november att betala. Egentligen är det mer som ska göras, men enligt firman är ”de delar av fakturan som jag ska betala åtgärdade. Kvarvarande åtgärder är sådant som försäkringen täcker”, så därför ska jag betala innan allt egentligen är helt klart… är det reko?
Nej, herregud. Bestrid och säg att du betalar vid färdigställandet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.