Har idag fått avslag på mitt förhandsbesked om bygglov p g a "riksintresse för naturvården och friluftslivet" ( en väl inövad fras i denna kommun...). Saken är den att jag har valt en plats som ligger mitt emellan två befintliga hus, en lucka lagom för en tomt. Ingen plats som friluftsintresserade kommer åt utan att passera över någon av de två tomter som redan finns. Det ena huset bor jag i f n, är bostadshuset på en gård. Det andra byggdes 1992, utan några problem. Dom har några ytterligare "skäl" till avslaget. 1) Avlopp i kustzon. Min tanke är att ordna med rekommenderad avloppslösning för samtliga 3 fastigheter, vilket innebär att det blir bättre än idag för de två befintliga fastigheterna. 2) Risk för inträngning av saltvaten i grundvattentäkter. Ingen av grannarna här har saltvatten i sina brunnar..4) Buller och vibrationer???? 5) Ljus eller annan strålning??? 5) Grannen 200-300 m bort har eventuellt höns (skall kolla detta) och det kan framkalla allergi!!!
Är det någon som vet vilka chanser man skulle kunna ha när det gäller en överklagan. Misstänker själv att riksintresset är den svåraste frågan. Tacksam för erfarenheter och kloka tankar!

Öhhh...utan att vara jurist eller sett platsen så låter det som "vill inte"...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.