Hej! Ny här på forumet, ny husägare ..

Då var det gjort, håltagningsfirman har varit förbi och borrat/sågat upp hål för våra friskluftsventiler (⌀ 130 mm).

Ett av våra 6 hål gick dock igenom en regel. Se bilder.

Ventilhål genom vägg nära fönster i rum, synlig regel avkapad, radiator under fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsågat hål i vägg med avkapad regel, synliga isoleringsskikt och utsikt till trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsågat hål i en vägg med synlig avkapad regel genom hålets kant, för installation av friskluftsventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsågat hål i vägg för friskluftsventil som delvis kapar en träregel, synlig isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite kort om huset, byggt 76. Mexitegel, 1 plans med vind ovan + källare.

Så till min fråga, utgår ifrån att det sitter två reglar ganska tätt bredvid fönstret (fönsterbredd 185 cm), varav den ena nu är avkapad.

Kan jag installera friskluftsventilerna eller bör jag vara orolig, åtgärda detta direkt eller avvakta och se?

Ursäkta min okunskap, därför jag vänder mig till er i hopp om att kunna få råd. Kompletterar gärna med mer info om nödvändigt.

Och på förhand så ja, jag använde regelsökare som inte gav något utslag för regel. :)

Mvh
 
har du inga k-ritningar på huset där du kan se hur ytterväggen är konstruerad så kontakta kommunens bygglovsavdelning och få skickat ritningarna tex på e-mail

om det vilar takstolar ovanför fönstret så bör du kolla ritningarna
 
T tergo skrev:
har du inga k-ritningar på huset där du kan se hur ytterväggen är konstruerad så kontakta kommunens bygglovsavdelning och få skickat ritningarna tex på e-mail

om det vilar takstolar ovanför fönstret så bör du kolla ritningarna
Jag har lite uppgifter. Röd pil visar var ventilationshålet på bilderna är.

Gammal arkitektritning av en byggnadsplan med mått och en röd pil som pekar på platsen för ett ventilationshål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tekniska ritningar av takdetaljer med markering för ventilationshål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektoniska ritningar med detaljer om väggsektioner och ventilation, markerade med röd pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av en takkonstruktion med markerat ventilationshål med röd pil, skala 1:100 och sektionsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ritning med måttangivelser och markerat ventilationshål indikerat av en röd pil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Utan att ha detaljkunskap i frågan och kompetens att helt tolka ritningarna. Så skulle det ju kunna vara problematiskt då det ser ut som att takstolarna vilar på den väggen som ni borrat i,då har du väl tryck ifrån takstolarna/hammarband. Vid fönstret så har man väl rimligen lagt en avväxlingsbalk och lasten från takstolarna fördelas ner via sidopelare. Det skulle ju kunna vara så att ni har kapat av en av dessa sidopelarna och därmed försvagat bärande konstruktion.

Om det verkligen är så kan inte jag säga, och eventuell påverkan kan jag inte säga.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Det är ett elementbyggt hus. Hade håltagarna kunnat läsa ritningar hade de inte placerat hålet just där. Hålet har hamnat mitt i en skarv mellan två väggelement. Eftersom takstolarna (W-takstol med valmning) vilar på denna yttervägg blir taklasterna ganska stora. Jag skulle kräva att håltagarna pluggar igen detta hål (inkl kilar fast stöd för de avsågade reglarna) och tar upp ett nytt lite längre bort från fönstret.
 
Jag håller med om att reglarna ska lagas. Men vem som står för lagning och nytt hål det beror på vilka instruktioner du gav håltagarna. Pekade du och sa att här vill jag ha ett hål kan de inte belastas för detta.
 
Tack för alla svaren, det uppskattas massor! Fantastiskt forum detta.

Då får det bli att fixa detta och ta upp ett nytt hål en bit ifrån detta befintliga.

Ja tyvärr kan jag inte kräva att de åtgärdar detta då de frånskrev sig ansvaret. Jag och min blivande sambo arbetar mot en dead-line och detta går egentligen lite emot mina principer att göra denna typen av ingrepp så framhastat .. men men .. fort blir ibland fel, lesson learned.
Uppmanade dem dessutom att gå fram försiktigt just för att undvika att borra igenom något oönskat.
5 av 6 hål blev precis som tänkt men vad hjälper det mig just nu ...

Har ni bra tips på hur jag kan gå tillväga för att kila fast ett stöd så att reglarna återfår sin avlastande funktion?
Samt hur jag pluggar igen från utsidan, fogmassa?
 
Det handlar om att använda fantasin. Jag skulle svarva en något konisk rund kloss som jag kan banka in, men då måste man ha tillgång till en svarv... Grundprincipen är att spänna med hjälp av kilar. På utsidan behöver du pilla in nya mexistenar. Så stora hål blir inte snygga med fogmassa. Eller så sätter du en tallriksventil som är stängd och låtsas som om det är ytterligare ett luftningshål.
 
  • Gilla
CarlC89 och 2 till
  • Laddar…
Eller, så istället för att domedagsprofetia tillverkar man något av stål som stöder upp regeln men samtidigt går att montera ventil. Man får ju då kapa upp slitsar om det är en ventil med genomgående rör men det är ett mindre bekymmer, lite beroende på vilken ventil man tänker sig montera.
 
Düsseldorff
T Taren43 skrev:
Eller, så istället för att domedagsprofetia tillverkar man något av stål som stöder upp regeln men samtidigt går att montera ventil. Man får ju då kapa upp slitsar om det är en ventil med genomgående rör men det är ett mindre bekymmer, lite beroende på vilken ventil man tänker sig montera.
Tänkte samma sak, borde gå att tillverka något av stål som är starkt nog men ändå av en dimension som tillåter luftpassage.
 
115 mm rör med 5 mm gods är rätt så starkt.
Vill man skulle man kunna sätta en stötta i mitten så håller den för det mesta;) Måttband visar inre diametern på ett 115 mm rör med 5 mm gods mot en kakelbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Cabaooman
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
115 mm rör med 5 mm gods är rätt så starkt.[bild]
Ha ha. I min roll som professionell konstruktör skulle jag aldrig rita den lösningen åt en kund. Men i mitt eget hus... 100%.
 
  • Gilla
CarlC89 och 3 till
  • Laddar…
Röret är ju perfekt. Borra ett hål eller två och stoppa in en bit stång. Sen lite rostskyddsfärg. På med ventiler. Klart.
 
J justusandersson skrev:
Det är ett elementbyggt hus. Hade håltagarna kunnat läsa ritningar hade de inte placerat hålet just där. Hålet har hamnat mitt i en skarv mellan två väggelement. Eftersom takstolarna (W-takstol med valmning) vilar på denna yttervägg blir taklasterna ganska stora. Jag skulle kräva att håltagarna pluggar igen detta hål (inkl kilar fast stöd för de avsågade reglarna) och tar upp ett nytt lite längre bort från fönstret.

Har i princip aldrig stött på en håltagare som tittar på en ritning eller för den delen tar ansvar för vad som finns innanför ytskiktet, håltagare gör hål där de blivit anvisade och sen är det upp till beställaren att ha koll på att placeringen är lämplig.
 
Jag har aldrig stött på en håltagare som kan läsa ritningar, men det kan ju som regel inte beställaren heller. Det är en absurd situation. I det stundtals överreglerade byggsverige krävs bara formell certifiering för att göra energiberäkningar och för att kunna vara KA. Inte ens enskilda elektriker behöver ha behörighet. Eller för den delen arkitekter, konstruktörer och en drös superviktiga andra kompetenser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.