Går det bra att dra fram en kabel med area 2,5 mm till köket, och säkra den med en 16 amperes säkring.
Det är till både kaffebryggare , Micro, och brödrost , + bänkbelysning. Är det några speciella regler som gäller för detta ?

Frågan blir ju egentligen om det går att summera det totala effektuttaget per ansluten enhet och därefter dimensionera kabel och säkring.
:

Krilleman
Varför vill man ha allt på samma säkring? Och hur vanligt är detta förfarande med 2,5mm?

Flera 10A säkringar med 1,5mm skulle jag dragit fram och sektionerat ut det mera med flera matningar.

Frågan ställdes på grund av att det är svårt att dra nya ledningar eller rör från centralen till köket.
Det är en stor murstock som är i vägen. Därför vill vi minimera rördragningen. Men i värsta fall så får vi väl dra runt på kablarna i halva huset. Om det blir så, så blir det som du säger.

Krilleman
Jag är ingen elguru, men jag har varit på min beskärda del av villor/byggen/renoveringar och har aldrig sett din lösning.

Det handlar mer om era vanor om ni behöver mer än 10 A...jag har brödrost, micro, bänkbelysning, ytterlyse, kökslampan i taket, kylen och halva vardagsrummet på en 6A-propp...allt handlar om "power management"...
Vet inte på raken om det är OK med 16A på uttag i bostäder. Jag skulle föredra två 10A-grupper.

Förlåt om jag var otydlig.
Men med en kabel menar jag naturligtvis, en kabel med flera ledare i.
Typ EKK eller liknande.

16 A är ok om än lite ovanligt. Schukouttag, stickproppar och strömställare klarar 16 A. Det har diskuterats om alla småapparater också klarar 16 A, men det ska de göra så länge ingen på eget bevåg bytt anslutningssladd till en 15 meter lång....

En (1) kabel kan även innehålla 5 ledare vilket skulle stöda en trefasgrupp om det kan vara ett alternativ, 3x10 A är ju mer än 1x16 A :)

Att ge generlla råd kan vara svårt utan att sett installationen i köket, antal uttag samt rördragningen mellan dessa. Även huvudsäkringenens storlek avgör vilken lösning som är lämpligast.
Även en tvåfasgrupp med 2 x10 amp säkring är möjlig med 4 g 1,5 mm2 kabel. Den kabeln är tunnare än 5 g 1,5 mm2.
Men alla lösningar innehållande flera faser kräver vissa säkerhetsåtgärder. Faserna bör delas upp i en tydligt uppmärkt dosa med noggrant gjorda förbindningar ( inga överkopplingar av nolla skyddsjord i vägguttag). Jordfelsbrytare skall användas och gärna en 2 -3 poliga automatsäkring.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Ja, det är svårt att ge en rekommendation utan att sett köket. Det kan ju finnas flera ställen där det går att dra upp några ytterliggare faser och på så sätt göra en elinstallation med mer praxis (vid köksrenovering).

MIn rekommendation är att ni tar kontakt med en elektriker så fort ni har rivit ut köket! Elen är en stor del av en köksrenovering.

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.