1 005 läst · 3 svar
1k läst
3 svar
Avsäkring 230VAC till 12 & 24VDC
Halloj!
Nu har jag blivit trött i huvudet.
Jag har råkat kommit över en 3-fas 400VAC till 24VDC/40A konverter. Två utgångar.
Hur tänker jag med avsäkring på DC-sidan?
Vidare har jag en 24 till 12VDC konverter till andra utgången. Hur blir det där?
Vill kunna använda 1,5mm² och det handlar om begränsad längd och troligtvis inga höga effekter.
Mvh samlarpådetmesta
Nu har jag blivit trött i huvudet.
Jag har råkat kommit över en 3-fas 400VAC till 24VDC/40A konverter. Två utgångar.
Hur tänker jag med avsäkring på DC-sidan?
Vidare har jag en 24 till 12VDC konverter till andra utgången. Hur blir det där?
Vill kunna använda 1,5mm² och det handlar om begränsad längd och troligtvis inga höga effekter.
Mvh samlarpådetmesta
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 341 inlägg
Du tänker precis som vanligt. För att skydda en 1.5 mm² kabeln är tumregeln en säkring på 10 A. Detta gäller alltså oberoende av spänning.
Man kan dock behöva beakta att konvertern kanske inte orkar ge högre ström än 10 A, och då fyller säkringen ingen funktion. Men kan då gå ned i storlek på säkringen ifall det behövs för att skydda konvertern.
Man kan dock behöva beakta att konvertern kanske inte orkar ge högre ström än 10 A, och då fyller säkringen ingen funktion. Men kan då gå ned i storlek på säkringen ifall det behövs för att skydda konvertern.
Ahh, tackarBo.Siltberg skrev:Du tänker precis som vanligt. För att skydda en 1.5 mm² kabeln är tumregeln en säkring på 10 A. Detta gäller alltså oberoende av spänning.
Krånglade till det i onödan på kvällskvisten
Kolla också lite på dina dvärgar, inte alla är "godkända" för så låga spänningar och för DC. Och när det gäller ABB:s S200-serie vill jag minnas att utlösningskaraktäristiken påverkas av att det är DC, men jag minns tyvärr inte hur.
Sen är det ju lite "behörighetskrävande" också...
Sen är det ju lite "behörighetskrävande" också...