3 520 läst · 3 svar
4k läst
3 svar
Avrinningsyta ovanför diskmaskin?
Håller på att montera ett kök där det finns en diskbänk med avrinningsyta. Den ytan kommer placeras till höger om diskhoarna och ovanför en diskmaskin. Började fundera på denna lösning, är det att rekommendera? Jag kommer ju såga upp bänkskivan även ovanför diskmaskinen och där ska det ju sitta diffusionsspärr för skydd mot fukt? Kommer den gå att placera rätt?
Fukten som uppstår, kan det påverka bänkskivan negativt i de snittytor som ju kommer vara exponerade mot diskmaskinen (kommer självklart kleta in snittytorna med silikon)? Kan fukten lösa upp silikon/lim?
Finns det någon annan gom gjort så här? Alltså som har avrinningsyta ovanför en diskmaskin? Fungerar det utan problem?
Det är en bänkskiva i laminat om den informationen behövs...
Fukten som uppstår, kan det påverka bänkskivan negativt i de snittytor som ju kommer vara exponerade mot diskmaskinen (kommer självklart kleta in snittytorna med silikon)? Kan fukten lösa upp silikon/lim?
Finns det någon annan gom gjort så här? Alltså som har avrinningsyta ovanför en diskmaskin? Fungerar det utan problem?
Det är en bänkskiva i laminat om den informationen behövs...
Jag har gjort precis som du beskriver, även om avrinningsytan inte går så långt in över diskmaskinen. Kan inte se att det ska vara något problem, silikon är ju vattenfast. Dessutom sitter ju diffusionsspärren i framkant av bänkskivan, och där är bänkskivan opåverkad.
Fästbeslagen till diskho/avrinningsyta (fråm Ikea) bygger ner ett par millimeter under bänkskivan, så se till att diskmaskinen går fritt under. I mitt fall var det inget problem. Så här ser det ut hos mig: http://share.ovi.com/media/pakarlss.kok/pakarlss.10087?sort=5
Diskmaskinen är till vänster, helintegrerad.
Fästbeslagen till diskho/avrinningsyta (fråm Ikea) bygger ner ett par millimeter under bänkskivan, så se till att diskmaskinen går fritt under. I mitt fall var det inget problem. Så här ser det ut hos mig: http://share.ovi.com/media/pakarlss.kok/pakarlss.10087?sort=5
Diskmaskinen är till vänster, helintegrerad.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
i nuvarande hus har jag en diskmaskin under bänkskivan, den har inte varit behandlad på undersidan, vanlig spånskiva, den var alldeles smulig av fukten, typ några cm in från framkanten.
så obehandlad spånskiva ovanför diskmaskinen rekommenderas inte
så obehandlad spånskiva ovanför diskmaskinen rekommenderas inte