Hej!

Var uppe på mitt garagetak för att göra rent. Väl där uppe ser jag ett rör som jag trodde gick till avlufningen till avloppet men till min förvåning när jag tittade ner var det inte kopplat. Det finns inget innerrör, utan det har regnat rakt ner på isoleringen sprutad "lösull" under flera års tid.

Jag upp som en oljad blix på vinden för at känna med handen runt området men till min förvåning var det snustorrt och innertaket som består av gips syns det heller inga fläckar.

Nu har jag satt en takhuv sålänge, men nu ndrar jag varför inte man gjorde klart jobbet och anslöt avluftningen eller om man ångrade sig av någon anledning men glömde bort att skydda hål man tagit från regn och snö.

Oavsett vad så vill jag själv göra klart jobbet. Det är ett oranget markrör som sticker upp en bit inne i garaget
tror det är ett 160 rör. sen tänkte jag minska ner till 110 och gå hela vägen till taket.

Ska jag använda fast eller flexibelt rör och för att snygga till håltagningen mellan innertak och vind sätta en stos?

Tacksam för svar

Sitter garaget ihop med huset och avloppsrören från huset?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Sitter garaget ihop med huset och avloppsrören från huset?
Nej, det är ett fristående garage.

Det behövs ingen avluftning på ett fristående garage.

Men röret slutar här?

• Ett uppskuret plaströr som slutar vid en vit vägg inne i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var kommer det ifrån? Ser lustigt ut

Hålet ut genom taket ut i det fria

• Ventilationshål i tak med täckkåpa inifrån en vind med synliga takbjälkar och isoleringsmaterial.
    Skapa konto
  • Takgenomföring synlig från insidan, med synliga träbjälkar och ljuset från utsidan.
    Skapa konto
Jag menade vart tar röret vägen i golvet/marken ?

Det försvinner ut till avloppsröret vidare ut till gatan

P Peter Kjellberg skrev:
Det försvinner ut till avloppsröret vidare ut till gatan
Är det planerat någon wc i garaget eller vad ?

Är det planerat någon wc i garaget eller vad ?
Inte vad jag vet. Det som finns är en golvbrunn. Behöver den avluftning? Tänkte koppla det vidare till taket. Då slipper jag att regnvattnet på vinden och installationen ser färdigt ut. Eller så väljer jag min provisoriska lösning med att sätta dit en takhatt

K
Är väl inte fel med avluftning till golvbrunnen.

P Peter Kjellberg skrev:
Inte vad jag vet. Det som finns är en golvbrunn. Behöver den avluftning? Tänkte koppla det vidare till taket. Då slipper jag att regnvattnet på vinden och installationen ser färdigt ut. Eller så väljer jag min provisoriska lösning med att sätta dit en takhatt
Aldrig hört talas om att det behövs avluftning för enbart golvbrunnen, kanske någon duktig röris kan svara på det.

Aldrig hört talas om att det behövs avluftning för enbart golvbrunnen, kanske någon duktig röris kan svara på det.
Ja konstigt är det och bara lämna det halvfärdigt också.
K Kallebo skrev:
Är väl inte fel med avluftning till golvbrunnen.
jag tänker använda samma markrör 110 till avluftning. Jag testade om röret fick plats i plåtröret och det fick den. Sen vet jag att plåten ska vikas över och ner i plaströret. Sen återstår det bara att koppla samman rören invändigt och håltagning genom innertaket.

• Ett markrör 110 som är placerat i ett större plåtrör på en takyta, redo för vidare installation.
    Skapa konto
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Dannnnnnne
Golvbrunnen är kopplad på spillvattenledningen och då ska det finnas avluftning. Nu är det väl ingen större risk att vattenlåset sugs tomt där men när du ändå har möjlighet är det väl lika bra att knyta ihop det.

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.