2 683 läst · 14 svar
3k läst
14 svar
Avloppsventilation takgenomföring
Hej,
Har ett fritidshus där vi nyligen installerat sluten tank och WC. En punkt vi har kvar att göra är avloppsventilationen.
Taket är belagt med gamla gråsvarta betongpannor och när jag tittar på takgenomföringar är det klurigt att hitta en panna som matchar färgen. Vidare verkar det numer vara mest öppna hål ut utan skydd för nedfallna grenar och löv. Med tanke på djur och växtliv kan jag garantera att nåt skit kommer åka ner och täppa till för eller senare. Finns det inga vettiga takgenomföringar för avloppsvent med exempelvis kinahattar för dessa gamla tak?
Mvh,
Har ett fritidshus där vi nyligen installerat sluten tank och WC. En punkt vi har kvar att göra är avloppsventilationen.
Taket är belagt med gamla gråsvarta betongpannor och när jag tittar på takgenomföringar är det klurigt att hitta en panna som matchar färgen. Vidare verkar det numer vara mest öppna hål ut utan skydd för nedfallna grenar och löv. Med tanke på djur och växtliv kan jag garantera att nåt skit kommer åka ner och täppa till för eller senare. Finns det inga vettiga takgenomföringar för avloppsvent med exempelvis kinahattar för dessa gamla tak?
Mvh,
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 012 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 012 inlägg
Här en fin del att montera över tak:
https://www.byggmax.se/takhuv-p315026#1253=56612
Köpper du 100 mm så passar dem t o m i 110 mm avloppsrör.
https://www.byggmax.se/takhuv-p315026#1253=56612
Köpper du 100 mm så passar dem t o m i 110 mm avloppsrör.
Men avloppsventilation brukar väl inte göras med spirorör? Har för mig att det är 110 avloppsrör som man drar vidare från avloppsstammen. Man kan möjligen gå ner i dimension men inte brukar man gå över till spirorör?Claes Sörmland skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 012 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 012 inlägg
Du drar med vanliga 110 mm avloppsrör hela vägen upp genom tak. Det viktigaste att få tätt är undertaket, annars har du snart vattenskador. Sedan måste du ju antingen borra upp ett hål i en gammal betongpanna så att 110 mm röret kan ta sig igeom där eller prata med plåtslagaren så att denne ersätter en eller flera betongpannor med plåtarbete.M msjoho skrev:
Om du väljer att låta röret gå genom en betongpanna så sticker det ju upp kanske 30 mm över pannan. Där slutar de flesta. Men nu ville du ta tak, då menar jag att du kan använda det galvade röret med hatt som du sticker i avloppsröret.
Ja, det är ett alternativ. Hur brukar man göra för att få tätt mot undertaket?Claes Sörmland skrev:Du drar med vanliga 110 mm avloppsrör hela vägen upp genom tak. Det viktigaste att få tätt är undertaket, annars har du snart vattenskador. Sedan måste du ju antingen borra upp ett hål i en gammal betongpanna så att 110 mm röret kan ta sig igeom där eller prata med plåtslagaren så att denne ersätter en eller flera betongpannor med plåtarbete.
Om du väljer att låta röret gå genom en betongpanna så sticker det ju upp kanske 30 mm över pannan. Där slutar de flesta. Men nu ville du ta tak, då menar jag att du kan använda det galvade röret med hatt som du sticker i avloppsröret.
Hittade denna. Men kan ju inte säga säkert att den matchar mina gamla takpannor.
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...8dWivYHGl9Fy8Q50PUT0-HUmg9ZiAYvRoCHIIQAvD_BwE
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 396 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 396 inlägg
Medlem
· västragötaland
· 1 549 inlägg
Anledningen du inte hittar något lösning med hatt är för att det inte är godkänt med det.
sen om man vill så kan man sätta, men kommer bara rostar sönder ändå.
sen om man vill så kan man sätta, men kommer bara rostar sönder ändå.
Varför skulle det inte vara godkänt?I johan ivarsson skrev:
Denna hittade jag och den skulle bli bra. Om den passar mina pannor.
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...psluftare-benders-plat-palema/p-816248-244617
Att det skulle rosta sönder köper jag inte heller. Sitter ju plåthattar på var och varannan kåk.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 396 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 396 inlägg
Godkänt eller inte beror kanske på vem man frågar men det är faktiskt inte rekommenderat då det dramatiskt ökar risken för isproppar och andra is-relaterade problem men jag vet inte hur ditt system beter jämfört med ett vanligt kommunalt.M msjoho skrev:
Normalt bryr man sig ju inte om någon Liter/år extra i avloppet och då är det ju inga fördelar med lock, att skräp skulle ställa till med problem är inget jag någonsin varit med om men det är såklart teoretiskt möjligt.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 396 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 396 inlägg
Är väl just det som avlopp är till förM msjoho skrev:
Har du maximal otur och det blir stopp är det ju troligtvis rätt enkelt att lösa om det är hyfsat raka vertikala rör. Om några löv hittar hela vägen ner till delen av avloppet som används så spolas det snabbt bort.