Hej! Håller på och bygger hus. Vi ville installera en avloppsvärmeväxlare från övervåningen för att återvinna duschvattnets värme. Vår VVS-installatör var dock inte alls imponerad av vår idé:

1. Avloppssidan kommer att klegga igen och verkningsgraden bli i princip noll. Risk för stopp då diametern bara är 50 mm
2. Smuts riskerar att sätta igen på färskvattensidan

Produkten vi tittade på är http://www.axsonenergisystem.se/img/rechovert.pdf

Jag tror också att den kommer att tappa i verkningsgrad, men den kommer knappast att bli noll i verkningsgrad. De övriga riskerna har jag svårt att värdera.

Har även sett en annan variant som är grövre på avloppssidan och som verkar ha grövre kanaler/rör även för färskvattnet: http://www.ekologiskabyggvaruhuset.se/p/272/avloppsvarmevaxlare


En annan fundering som jag har är om tryckfelet är stort och man får dåligt tryck i kran/duschar?


Vad tror ni?
 
Vad kostar den installerad? Jag gissar att besparingen blir några hundralappar per år i bästa fall och då får ju inte installationen bli särskilt dyr för att det skall löna sig.
 
Jag tror att du ska be någon moderator flytta din tråd till VVS-forumet i stället för verktygsforumet :)
 
I stora anläggningar så är avloppsvärmeväxlare en god idé men i småhushåll så är det nog inte det.
Ur ett ekonomiskt perspektiv så lönar det sig troligen inte, jag räknade på det för länge sen för skojs skull och du sparar i bästa fall 800wh/dusch, för oss med bergvärme så skulle vi nå break even efter ungefär 50.000 duschar, förutsatt att det inte är något krångel och att verkningsgraden är oförändrad...

Är det ur ett miljöperspektiv ni tänker installera denna så tror jag det finns bättre ställen att lägga samma summa pengar på.
 
Så här fördelar sig vår elföbrukning under 2011 - uppvärmning med bergvärmepump. Trots att vi duschar friskt utan något som helst besparingstänkande så är varmvattnet ingen stor förbrukare av energi. Jag skulle satsa på något annant.
Elforbrukning.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
harry73
Även om ni skulle tjäna in investeringspengarna, finns det säkert energibesparande åtgärdar som gör större nytta.
Kanske en bra ide om man har noll- eller plusenergihus och till varje pris vill jaga de sista kWh
 
Finns det inte något opartiskt test av de där växlarna?

Jag föreställer mig att vattnet kommer att forsa så snabbt genom det inre röret att det inte hinner avge så mycket värme. Sen bör man tänka på den där feta ytan som alltid blir inne i avloppsrör. Det skulle kunna medföra att verkningsgraden sjunker med tiden.
 
Har även jag funderat på en sådan värmeväxlare, när jag räknade lite grovt på det kom jag fram till payback på storleksordningen 20år (givet två vuxna + tre barn, värmepump), livslängden ska vara minst 20år så det är väl precis att det går ihop med nuvarande elpris men elpriset lär väl bara gå uppåt. I ett hus jag räknar på motsvarar investeringen samma storleksordning i pengar som att gå från 2glas- till 3glas-fönster och då skulle avloppsvärmeväxlaren mer besparing, men det finns antagligen andra investeringar som ger mer besparing.

En tanke är väl att avloppsvärmeväxlare ska rensas av toalettvatten som ska riva mer, det är dusch/diskvatten som skapar beläggningar pga högre fettinnehåll, så den från ekologiska byggvaruhuset är nog bättre i det avseendet. När jag kollat i mina 45år gamla vertikala stammar till toa verkar det vara en beläggning på nån tiondels millimeter och så tunn hinna innebär inte så mycket isolering.

Det är väl inte större risk för smuts på färskvattensidan än nånannastans i din anläggning? Smuts från avloppssidan ska inte kunna komma in på färskvattensidan pga tryckskillnaden.

Ett annat möjligt problem med avloppsvärmeväxlarna skulle kunna vara legionella men tanken är att inkommande vatten inte ska värmas mer än till drygt 20 grader och då ska legonella inte vara något problem. Ibland blir det nog mycket varmare när man häller ut varmt vatten utan att förbruka nytt vatten, hur det påverkar tillväxt av legionella är jag osäker på.

Känns inte som det bör bli så stort tryckfall, är ju inte jättesmå rör,
 
peternicklas
Det finns en ide där värmeväxlaren ligger i botten på en duschkabin. Det vatten som som man har använt värmer ingående kalla vattnet till duschen. Den danska lösningen verkar mindre bra då allt kallvatten värms upp. Ska man använda deras system så måste duschvatten separeras från kallt tappvatten.
 
peternicklas
rickardg skrev:
Har även jag funderat på en sådan värmeväxlare, när jag räknade lite grovt på det kom jag fram till payback på storleksordningen 20år (givet två vuxna + tre barn, värmepump), livslängden ska vara minst 20år så det är väl precis att det går ihop med nuvarande elpris men elpriset lär väl bara gå uppåt. I ett hus jag räknar på motsvarar investeringen samma storleksordning i pengar som att gå från 2glas- till 3glas-fönster och då skulle avloppsvärmeväxlaren mer besparing, men det finns antagligen andra investeringar som ger mer besparing.

En tanke är väl att avloppsvärmeväxlare ska rensas av toalettvatten som ska riva mer, det är dusch/diskvatten som skapar beläggningar pga högre fettinnehåll, så den från ekologiska byggvaruhuset är nog bättre i det avseendet. När jag kollat i mina 45år gamla vertikala stammar till toa verkar det vara en beläggning på nån tiondels millimeter och så tunn hinna innebär inte så mycket isolering.

Det är väl inte större risk för smuts på färskvattensidan än nånannastans i din anläggning? Smuts från avloppssidan ska inte kunna komma in på färskvattensidan pga tryckskillnaden.

Ett annat möjligt problem med avloppsvärmeväxlarna skulle kunna vara legionella men tanken är att inkommande vatten inte ska värmas mer än till drygt 20 grader och då ska legonella inte vara något problem. Ibland blir det nog mycket varmare när man häller ut varmt vatten utan att förbruka nytt vatten, hur det påverkar tillväxt av legionella är jag osäker på.

Känns inte som det bör bli så stort tryckfall, är ju inte jättesmå rör,
Legionella kräver 55 grader för att dö.
 
Ja, legionella börjar dö vid drygt 50 grader men eftersom det är liten volym som värms så är det ändå ingen risk att antalet bakterier blir skadliga. Dessutom så värms ju inte vattnet om det inte samtidigt förbrukas, med undantag för tvätt- och diskmaskin.

Men lönsamt är det som sagt inte, den stora modellen som det länkades till kostar visst 10.000 kr och så får man väl räkna med kanske 5000 kr till i installation eftersom inkommande KV skall passera denna före det går till VV.

Som harry73 är inne på så är nog detta en av de sista sakerna att satsa på i ett energioptimerat hus.
 
Det finns ett test i VVS-forum: http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_s.aspx?gKey=49dvsb3x&gInitPage=1

Dock inget långtidstest. Om jag visste att den är problemfri och att den ger en verkningsgrad på minst 33% hade det varit enkelt. Jag gillar tanken med passiv teknik med lång och problemfri livslängd. Räknat med dagens energipriser kanske det inte blir någon jättebesparing, men med lång livslängd och ett osäkert pris i framtiden så kan det bli bättre.

Vi har fjärrvärme med rörlig kostnad på knappt 80 öre/kWh. En sak som jag tycker många som har värmepump missar i sina kalkyler är att värmepumpen inte är gratis och att en ganska stor del av investeringen har en relativt kort livslängd (15 år). Den har en livslängd som är direkt kopplad mot hur den används (drifttimmar, start, stopp mm).

Vad tror ni om igensättning på värskvattensidan? Den från Heitech verkar vara väldigt tunn=större risk för att den sätts igen? Den från ekologiska byggvaruhuset verkar ha större ledningar och därmed mindre eller ingen risk för igensättning där?

Tack för flytt av tråden till rätt forum. Miss av mig. Hej!
 
Risken för igensättning på färskvattensidan är obetydlig om du inte har kalkrikt vatten. I övriga fall så är beläggningarna mjuka och spolas per automatik bort. Nu har jag inte kollat diametern på rören men möjligen så kan du få onödigt stort tryckfall om det är liten diameter.

BTW, du kanske har en evighetsvärmeväxlare i ditt hus för fjärrvärmen? Det normala är annars att de ska bytas vart 15-20 år de också. Förvisso inte till samma kostnad som en ny VP, men å andra sidan så betalar vi med bergvärme kanske 40 öre för en producerad kWh ;).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.