3 563 läst · 2 svar
4k läst
2 svar
Avloppsrör under platta på mark?
Var/hur lägger man avloppsrören under en platta på mark (garage) ?
Det bli två vanliga spygatter i plattan, men hur ska detta förläggas ?
Vilket alt gäller ?
1. "Nersäkta" i schaktbotten ?
2. Ovanpå schaktbotten ?
3. Inbäddat i singelbädden (ganska likt alt 2) ?
4. Inbäddat i isoleringen ?
5. Ingjutet i betongen ?
6. ?
Beroende på svar ovan blir det ju olika modeller av spygatt.
Det bli två vanliga spygatter i plattan, men hur ska detta förläggas ?
Vilket alt gäller ?
1. "Nersäkta" i schaktbotten ?
2. Ovanpå schaktbotten ?
3. Inbäddat i singelbädden (ganska likt alt 2) ?
4. Inbäddat i isoleringen ?
5. Ingjutet i betongen ?
6. ?
Beroende på svar ovan blir det ju olika modeller av spygatt.
Hade själv tänkt använda alternativ 4 för att sedan gå ner på frostfritt djup från innerkant
av L-element i 45 graders lutning. Som tur var så kom grannen som jobbat som röris i 20 år och hindrade mig i detta. Enligt honom så ska rören ligga på frostfritt djup när de kommer fram under plattans ytterkant, de kan ligga lite högre om man isolerar ovanpå och på sidorna.
Jag la rören på ca 150 cm djup och frostfritt är 200 där jag bor. Kommer dra ner till frostfritt när resten av rören grävs ner och isolera tills jag nått dit....
av L-element i 45 graders lutning. Som tur var så kom grannen som jobbat som röris i 20 år och hindrade mig i detta. Enligt honom så ska rören ligga på frostfritt djup när de kommer fram under plattans ytterkant, de kan ligga lite högre om man isolerar ovanpå och på sidorna.
Jag la rören på ca 150 cm djup och frostfritt är 200 där jag bor. Kommer dra ner till frostfritt när resten av rören grävs ner och isolera tills jag nått dit....
Ajdå, nu var jag visst lite otydlig :-[
Avloppet blir alltså en golvbrunn mitt i garaget + ett avlopp i ett hörn för ev framtida vattenho.
Avloppet kommer att kopplas ihop med dräneringen :-X och det kommer inte att ligga på frostfritt. Sommaravlopp kan man nog kalla det ..
Avloppet blir alltså en golvbrunn mitt i garaget + ett avlopp i ett hörn för ev framtida vattenho.
Avloppet kommer att kopplas ihop med dräneringen :-X och det kommer inte att ligga på frostfritt. Sommaravlopp kan man nog kalla det ..
Liknande trådar
-
Hur tänka när man skall gjuta en betongplatta med löst underlag?
Badrum -
Ang Avloppsrör under cementplatta
Vatten & Avlopp -
Hur djupt under betongplattan ligger avloppsrören?
Vatten & Avlopp -
lägga ut avloppsrören i singeln under platta
Vatten & Avlopp -
Vilka avloppsrör under källarplatta?
Grund & Markarbeten