har ingen golvbrunn nu i badrummet men funderar på att installera en. eftersom golvet som skall gjutas kommer bli max 10cm tjockt undrar jag vad det minsta rör diameter man kan ha till golvbrun/badkar, samt vad är minsta fal man ska ha?
tck
tck
Moderator
· Stockholm
· 52 354 inlägg
Till en golvbrunn som servar ett badkar har jag löst någonstans att det skall vara 70mm rör, golvbrunnar till bara dusch kan vara 50mm men det rekomenderas 70 även där. Badkaret släpper ur sig mycket vatten på en gång.
Hur menar du med max 10cm gjutjocklek, finns det inget under?
Hur menar du med max 10cm gjutjocklek, finns det inget under?
Under är det betong sedan grannar. om jag vill få golvet i samma nivå som i hallen så har jag max 10cm höjd, dessutom tänkte jag ha 20mm cellplast underst för el golvslingan. Badrummet har inte renoverats säkert på 50år.
så ser det ut efter att jag bombat av en del utav gamla cement golvet med kakel samt en bild på hur jag vill att det ska se ut.
http://www.styleroom.se/album/25489
Skulle vara väldigt tacksam för en lösning
så ser det ut efter att jag bombat av en del utav gamla cement golvet med kakel samt en bild på hur jag vill att det ska se ut.
http://www.styleroom.se/album/25489
Skulle vara väldigt tacksam för en lösning
i ditt fall, och speciellt om du bor högt upp utan hiss, skulle jag lägga avloppsrör på bef. betongen ev. bila ur lite om det behövs för rören, sen gjuta upp med epscement till strax ovanför avloppsrören sen lägga elgolvvärme och flyta golvet.
I Epsn kan du lägga vattenrören (använd RörIRör system)
Enl. bilden på det nya badrummet så vill du ha vägghängd wc med inbyggd cistern, kan du göra en servicelucka från rummet bakom så du kommer åt att reparera? är en svår konstruktion att få tät...
Läs branschregler på bkr.se och sakervatten.se om du ska göra jobbet själv (kan iof vara bra att läsa även om man lejer bort jobbet)
Enl. bilden på det nya badrummet så vill du ha vägghängd wc med inbyggd cistern, kan du göra en servicelucka från rummet bakom så du kommer åt att reparera? är en svår konstruktion att få tät...
Läs branschregler på bkr.se och sakervatten.se om du ska göra jobbet själv (kan iof vara bra att läsa även om man lejer bort jobbet)
Jag har Ø50 avloppsrör från golvbrunnen under badkaret, har aldrig upplevt några problem med det.
Röret som går mellan badkar och golvbrunn är ju bara Ø30 eller 40 så "flaskhalsen" blir inte efter golvbrunnen.
Röret som går mellan badkar och golvbrunn är ju bara Ø30 eller 40 så "flaskhalsen" blir inte efter golvbrunnen.
nino skrev:i ditt fall, och speciellt om du bor högt upp utan hiss, skulle jag lägga avloppsrör på bef. betongen ev. bila ur lite om det behövs för rören, sen gjuta upp med epscement till strax ovanför avloppsrören sen lägga elgolvvärme och flyta golvet.
Så jag kan skippa armeringen?
är det riktigt att det ska vara fall på 1cm/meter på röret?
kanske chansar på 50mm rör då
jag _tror_ att 1cm / m är till wcavlopp till badkar där man har lite skjuts på vattnet bör det gå med mindre fall bara det inte är bakfall.
Blir ju inte mycket det ska luta kanske 1,5cm då blir det ju 8,5cm upp till kanten och sen flytspackling på det kanske 2cm, kommer inte ihåg om det är nått min mått på flyt över epsn
Sätt in en golvbrunn, kommer det vatten på golvet så kan du raka ner det i brunnen, kör du med utanpåliggande rördragning och limmar blandarbricka och klammer så kan man ju ta ut badkar och göra en dusch istället
Blir ju inte mycket det ska luta kanske 1,5cm då blir det ju 8,5cm upp till kanten och sen flytspackling på det kanske 2cm, kommer inte ihåg om det är nått min mått på flyt över epsn
Sätt in en golvbrunn, kommer det vatten på golvet så kan du raka ner det i brunnen, kör du med utanpåliggande rördragning och limmar blandarbricka och klammer så kan man ju ta ut badkar och göra en dusch istället