Jag ska montera en dushkabin nu inom kort. Har inte kabinen precis vid avloppet utan det ska gå ett rör dit. Sett att det finns både 32 mm och 40 mm rör för detta ändamål. Min fråga är räcker 32 mm för en dush?

Kan funka men 40 mm är bättre. :)

Vilken dimension har utloppet på din kabin? Är det 32 mm så lär det inte göra någon skillnad om du drar 32 eller 40 mm rör vidare.

Utloppet från kabinen är en flexislang minns inte diametern men den är mer än 40 iallefall. Så får bli nån typ av förgrening.
Vet inte om man ska våga att köpa 32 låter ju inte som det är så stor skillnad när man skriver det här men tycker det skiljer mycket när man jämför dom med varandra. 32 mm känns ju mycket smidigare.

Tror att det är dumt att gå ner i dimension iaf. Risken är ju då att du fyller karet för att det inte hinner rinna undan.

Jag håller på med badrumsrenovering och har satt en tillfällig duschkabin i källaren med utlopp 32 mm. Jag säger bara - vilket skit - vattnet rinner ju nästan över kanten på karet innan man duschat färdigt.

Tackar för det då är det minst 40 mm som gäller då kanske även det blir för lite men det får testas. Tack så mycket!

Det kanske inte ser ut att vara stor skillnad men räkna på arean (radie*radie*pi), så ser du att det blir 8cm2 resp 12,5cm2, alltså 50%större

markus00 skrev:
Utloppet från kabinen är en flexislang minns inte diametern men den är mer än 40 iallefall. Så får bli nån typ av förgrening.
Vet inte om man ska våga att köpa 32 låter ju inte som det är så stor skillnad när man skriver det här men tycker det skiljer mycket när man jämför dom med varandra. 32 mm känns ju mycket smidigare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.