Takomläggning där jag skulle få ett ventilationsrör installerat till min Pax-fläkt i badrumstak. Denna skall gå igen en nockvind på ca 40-45 cm.

Takläggarna har tagit ett avloppsrör med en diameter på 75 mm samt en förminskare från 110 mm till 75 mm.

Denna har då trätts på utanpå mitt 100 mm rör av vanöigt vit plast som jag satt in in undertaket ihop med PAX-fläkten.

Avtalat var Flex-slang eller Spirorör samt isolering i venthuven.

Som sagt så går avloppsröret utanpå den inre ventilationskanalen och dels är det ju en avsmalning. Så det blir väl inte riktigt fri gång för fläkten.

Det låter också rätt högt och illa när fläkten går på högvarv. Jag misstänker att det är avsmalningen som gör det då ljudet låter lite 'plastigt'.
Ingen isolering runt röret heller i den 40-45 cm höga nockvinden.

Går det att hävda att detta är en adekvat installation? Eller kan jag inte räkna med att takläggarna har koll? Det är ju ändå en relativt enkel och vanlig installation tänker jag?

R
Nej aldrig hört att man använder avloppsrör som ventilation, oseriöst..

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
MrJay
Helt fel. Solklart fall där halvduktiga snickare ger sig på något de tydligen inte kan ett dyft om.

• Gilla
TheVoleFX
  • Laddar…
Tack båda!

Fick tillräckligt på fötterna för att diskutera ner hantverkaren. Visade sig att han aldrig gjort sådant förr.

Baksidan är att jag själv nu köper Spirorör och isolering.

Men rimligt är
Spirorör
Glassull runt röret i nockvind (40 cm högt) 50 mm kanske? Antingen drev som fästs med ståltråd eller något annat.

Sedan glassull i underbeslaget?

Ngt sådant är rimligt?

Kanske en ljuddämpare också.
Jag är proffs, men inte i denna bransch........
/Workingclasshero

• Gilla
TheVoleFX
  • Laddar…
R
TheVoleFX TheVoleFX skrev:
Takomläggning där jag skulle få ett ventilationsrör installerat till min Pax-fläkt i badrumstak. Denna skall gå igen en nockvind på ca 40-45 cm.

Takläggarna har tagit ett avloppsrör med en diameter på 75 mm samt en förminskare från 110 mm till 75 mm.

Denna har då trätts på utanpå mitt 100 mm rör av vanöigt vit plast som jag satt in in undertaket ihop med PAX-fläkten.

Avtalat var Flex-slang eller Spirorör samt isolering i venthuven.

Som sagt så går avloppsröret utanpå den inre ventilationskanalen och dels är det ju en avsmalning. Så det blir väl inte riktigt fri gång för fläkten.

Det låter också rätt högt och illa när fläkten går på högvarv. Jag misstänker att det är avsmalningen som gör det då ljudet låter lite 'plastigt'.
Ingen isolering runt röret heller i den 40-45 cm höga nockvinden.

Går det att hävda att detta är en adekvat installation? Eller kan jag inte räkna med att takläggarna har koll? Det är ju ändå en relativt enkel och vanlig installation tänker jag?
Kondensisolering är kanske lämpligt, finns färdiga strumpor att köpa:

https://ventilation.se/sv/products/isolerstrumpa-125x50mm-3m

Ingen ljuddämpare behövs med bara ett rakt rör..

• Gilla
TheVoleFX
  • Laddar…
Jag spekulerar också på att ljuddämpare inte behövs när röret är rakt. (Förminskningen i befintligt avloppsrör gjorde så blev det ju ett jävla ljud).

Men för att lära sig lite, hur ser en ljuddämpare ut?

Är det en sådan här?
https://ventilation.se/sv/products/...Nvad-FQyQt-GYIdxaFDsZN5gJVDiUnWMaAmL5EALw_wcB
En sådan borde man kunna eftermontera i hålet underifrån?

Eller är det något utanpåliggande. Också som en strumpa?

Annars borde väl den termiska isoleringen (via strumpa eller vanlig isolering) ge lite ljudisolering på köpet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.