Vi har ett badrum med tvättställ, toa och golvbrunn (badkar). Avloppet till tvättstället har läkt både doft och även vätska. Hade en rörmokare på plats som bekräftade att avloppsröret (från väggen) saknade gummimuff på insidan, så gumminippeln som sitter på röret från handfatet tätade inte mot någon gummimuff på avloppssidan.
Nu var han lite lat så han tryckte på en massa silikon och sa att det kommer aldrig lukta.
Nu har det slutat läcka vätska från anslutningen, men lukten försvann aldrig riktigt. Igår gjorde jag rent från den mesta av silikonet och satte sitt en ny muff (tid från ett nytt rör) samt bytte ut gumminipeln + rör och vattenlås. Igår kände jag ingen lukt men idag har den återkommit…..
några tips?
Nu var han lite lat så han tryckte på en massa silikon och sa att det kommer aldrig lukta.
Nu har det slutat läcka vätska från anslutningen, men lukten försvann aldrig riktigt. Igår gjorde jag rent från den mesta av silikonet och satte sitt en ny muff (tid från ett nytt rör) samt bytte ut gumminipeln + rör och vattenlås. Igår kände jag ingen lukt men idag har den återkommit…..
några tips?
Kanske dum fråga, men har du spolat i kranen efter bytet så du har vatten i vattenlåset? Har du tryckt in röret ordentligt i muffen? (Ok det sista lät lite halvsnuskigt). Annars får du väl kleta på lite ny silikon mellan muff och rör och se om det hjälper. Kan ju även vara toalettstosen som är gammal och behöver bytas.
Medlem
· Västernorrland
· 10 905 inlägg
Ser ju ingen anledning till varför det där skulle vara otätt och lukta?
Hade en gång på ett jobb ett liknande problem, felet visade sig vara relaterat till ventilationen, dom hade väldigt bra frånluft, men i stort sett ingen tilluft, så när det blev ett undertryck i lokalen sög ventilationen luft från alla husets hål, däribland avloppet. Hur ser det ut om du lyfter upp vattenlåset i golvbrunnen, ser tätning okej ut? Sitter allt rätt?
Jag fick samma problem när jag installerade mekanisk frånluft. Inget problem när vi hade självdrag men med stängd toalettdörr blev det ett undertryck som gjorde att det luktade mer skit än vanligt på toaletten. Löstes med silikon runt muffen.