Vår tvättmaskin luktat till och från avlopp, tvätt på 90 grader brukar avhjälpa problemet men kommer åter relativt ofta. Jag funderar på om det är något fel på hur jag installerat slangen från tvättmaskinen och tänkte kolla detta med forumet innan jag ger mig på mer invasiv åtgärd av tvättmaskinen.

Tvättmaskinens slang går till ett väggmonterat PVC-rör som sedan rinner ned i en golvbrunn(se bild), själva röret är inte direkt anslutet till avloppssystemet så jag har samtidigt lite svårt att tänka mig att det skulle bli något backflöde. Jag har inte noterat några problem med avloppsdoft från själva golvbrunnen. Röret som går rakt upp går till ett handfat(sånt där i rostfritt stål för hinkar) utan vattenlås, från handfatet är det inga problem med lukt.

• Golvvärmesystem installation, rör, svartvitt kakel, avlopp, väggmontering i gult, hemförbättring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hos mig är det konstruerat enligt samma principer, men det luktar inte.
Jag antar att du gör rent i golvbrunnen ganska ofta, vilket är enkelt när den är så lätt åtkomlig.
Temperaturen i tvättmaskinen spelar roll: om man tvättar ofta vid låga temperaturer, kan lukt uppstå. Själv tvättar jag oftast vid 60 eller 90, och det luktar aldrig.
Sköljmedel eller restar av sköljmedel kan också ställa till det. Använd aldrig sköljmedel. Rena torra kläder suger åt sig svett, hudavlagringar och annan smuts när vi använder dem. Om det redan finns något annat i tyget (t.ex. sköljmedel), blir kläderna fortare smutsiga.

Försök hitta manualen till tvättmaskinen och läs hur avloppsslangen skall monteras. Ofta ska den gå rakt upp till säg 100cm ovan golv för att sedan gå nedåt. Var slangen sitter på maskinen tror jag spelar roll. Detta gör att det ligger vatten kvar i slangen som fungerar som vattenlås och förhindrar lukt den vägen. Värt en kik och ett försök. Sitter vattenlåset det minsta snett i golvbrunnen kan det medföra lukt.

Testa att byta ut flexslangen ner mot golvbrunnen alternativt gör rent den, finns en tendens att de fastnar massa skit i den typen av slang

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.