En avloppsförening där ett hundratal fastighetsägare på landsbygden går samman och gräver ner avlopp (samt fiberslang) för att sedan ansluta till kommunala avloppet.

Genom sitt medlemskap binder man sig att betala upp till 200k till föreningen. (Avser hela projektets kostnader utanför tomtgräns samt inkopplingsavgift till kommunen.)
Detta är ett tak för kostnaden, uppskattad kostnad är 125k. Tillkommer gör rördragning samt pump/kvarn på varje fastighetsägares tomt. Pump kostar ca 25k. (Tillkommer även fiberkabel, dess inkoppling etc.)
Årsavgift kommer hamna på 2000:- per år.

Mina frågor:
Är det rimliga kostnader? Vad kostade det er som gjort något liknande?

Är det acceptabelt att beslut saknas om alla skall betala lika eller om de som bor långt bort från anslutningspunkt (kommunens ledning) betalar mer?

Hur hade ni gjort, gått med i föreningen eller ej?
(Alternativet är att anlägga ett nytt enskilt avlopp på tomten, 3-kammarbrunn, markbädd, fosforfälla).

Det beror på var du bor, vi har samma situation på landstället i Norrtälje. Där kommer det bli tvingande att ansluta sig om några år så det är lika bra att göra det nu med än gång. Det blir oftast dyrare att gå med senare. Vi har fått pris på ca 150-200 tkr inkl tomtarbetet + material.

Är projekteringen seriös?
125000-200000 + pumpkostnad + inkoppling på tomten + "fiberkabel" (vad har det för koppling till avlopp?)
+ 2000/år i driftkostnad.

Jag har ett nyinstallerat enskilt avlopp (trekammarbrunn + infiltration) för 35000 + kanske 1000/år för slamsugning.

Svårt att motivera att pynta ut 1-2 hundra tusen till utan att få ett mervärde.

KnockOnWood skrev:
"fiberkabel" (vad har det för koppling till avlopp?)
Så man kan ladda ner allehanda sk*t, givetvis :)

Allvarligt talat, om man nu gräver upp marken av vilken anledning som helst passar man förstås på att lägga ner fiber. Något annat vore väl dumt. Men man passar alltså inte på att lägga ledningar för inkommande vatten samtidigt, utan det ska var och en hämta ur egen brunn även i fortsättningen?

Noseone skrev:
Det beror på var du bor.
Detta gäller fastigheter som ligger på avståndet 5-10 km från Vänerns strand.
Ju närmare vattendrag/sjö/badstrand man bor ju högre krav är det. Man kan även vänta sig ännu högre krav i framtiden. Detta motiverar anslutning till kommunalt då man har ryggen fri i framtiden.
Å andra sidan är en enskild lösning godkännd nu och säkert ett bra tag framöver.
Senaste höjningen av kraven var väl år 2007 med fosforfälla?

KnockOnWood skrev:
Är projekteringen seriös?
125000-200000 + pumpkostnad + inkoppling på tomten + "fiberkabel" (vad har det för koppling till avlopp?)
+ 2000/år i driftkostnad.

Jag har ett nyinstallerat enskilt avlopp (trekammarbrunn + infiltration) för 35000 + kanske 1000/år för slamsugning.

Svårt att motivera att pynta ut 1-2 hundra tusen till utan att få ett mervärde.
Det är ännu inte gjort någon projektering. Föreningen måste först ha medlemmar. Prisuppskattningen baserar sig på vad liknande föreningar i närheten hamnat på. Jag håller med om att kostnaden blir mycket hög.

svartöra skrev:
Så man kan ladda ner allehanda sk*t, givetvis

Allvarligt talat, om man nu gräver upp marken av vilken anledning som helst passar man förstås på att lägga ner fiber. Något annat vore väl dumt. Men man passar alltså inte på att lägga ledningar för inkommande vatten samtidigt, utan det ska var och en hämta ur egen brunn även i fortsättningen?
Yes, fiberhistorian skall "med på köpet" är den allmänna viljan....
Vatten finns redan nedgrävt. (Kommunalt via vattenförening....)

Hej!
Det vore värdefullt för mig att höra några ytterligare synpunkter och erfarenheter kring ämnet.

Vad kostade ditt avlopp?

Är en fiberanslutning "nödvändig" att ha? Höjer det värdet på fastigheten nämnvärt?
(för mig kan det nog vara kul att ha men inte värt 20-40 tusen kr.)

Tack på förhand /Christer.

Vi planerar att starta en förening för att ansluta medlemmarna till kommunalt vatten och avlopp samt lägga fiberkanalisation. Vi räknar med ca 120 000 per fastighet och alla betalar lika.
/bygg123

bygg123 skrev:
Vi planerar att starta en förening för att ansluta medlemmarna till kommunalt vatten och avlopp samt lägga fiberkanalisation. Vi räknar med ca 120 000 per fastighet och alla betalar lika.
/bygg123
Det låter intressant och kostnaden kanske kan anses rimlig då alla tre systemen ingår?
Hur många fastigheter handlar det om? Hur pass utspritt ligger dom?

BobLewis skrev:
Genom sitt medlemskap binder man sig att betala upp till 200k till föreningen.
Nu har det visat sig att än så länge är man inte bunden att betala detta. Alltså först när projektering är gjord och en kostnad presenterats så avgör man om man vill behålla sitt medlemskap.

Vi är räknar på 18 fastigheter och totalt 2.5 km för stammen.

Enskilt avlopp kostar ca 70-100.000 kr som standard. Driftkostnad låg om man väljer infiltration/markbädd. En större anläggning kräver ofta någon skötselansvarig som har hand om anläggningen alt. helservice från tillverkare/konsult.

Är det fritidsboende behövs väl knappast fiber, men är det permanentboende så kanske det kan vara intressant. Men med dagens 4G-nät som troligen når upp till fiberbandbredd inom några år, så försvinner mer och mer nytta med fast fiber enligt mig..

// Jocke

Nackdelen med att välja en enskild anläggning för avlopp som jag ser på det i dagens läge är "ovissheten" som finns just nu. Om 5år kanske din enskilda anläggning inte anses som "godkänd" och du blir indirekt tvingad till en kommunal anslutning. Förmodligen kommer inget "tvingande" krav, men säkerligen krav som gör andra lösningar än en kommunal anslutning praktiskt omöjliga...speciellt om det då finns möjlighet till kommunal anslutning i närområdet, till exempel om samfällighet bildats för avlopp med eget nät anslutet till kommunalt VA.

Ett exempel är Norrtälje kommun där sluten avloppstank länge var i princip omöjligt att få tillstånd till. För några år sedan vart det tillåtet med tank, varav många bekostade installation av tank mm. Idag står många av dom inför beslut och bekostande av kommunal anslutning. Det kan förvisso i vissa fall vara en fördel att redan ha installerat tank mm. vilket kan förenkla senare kommunal anslutning - men för många kan det nog innebära bortkastade pengar skulle jag tro. Ersättning utgår dock för nyare anläggningar, men den är ganska blygsam efter åldersavdrag osv.

Håller med Joakim1961 angående fiber, tycker inte man ska stirra sig så blind på det i dagens läge. Mobilt bredband är relativt stabilt idag, och kommer bara bli bättre och bättre - en teknik som ständigt förnyas. Visst kan det kännas stabilt och tryggt med fiber, men det innebär ju också en viss driftskostnad att hålla vid liv. Ska samfälligheten ansvara för drift av fibernätet inom samfällighet?, kan bli kostsamma reparationer vid brott på fiber etc. Bara en tanke, och man bör tänka 20+ år framåt i sådana här investeringar också.

om ändå avloppet kunde bli "mobilt" , 100 Mbit avlopp.... :)

Jo jag instämmer, kommunalt avlopp har många fördelar, det kan få bli lite dyrare än att göra enskilt avlopp och ändå vara värt det.
I dagsläget är kraven på enskilt anläggning ungefär att alla komponenter, brunn, markbäddd etc, skall finnas och uppfylla reningskraven på pappret. Hur sen anläggningen renar till 50 % eller 90% är väl inget som kollas regelbundet? Dessa krav kan öka i framtiden, alltså regelbunden kontroll, med följd att t.ex. infiltration/markbädd behöver grävas om....

Fiberdiskutionen hör väl egentligen inte hemma under Vatten & avlopp men;
jo jag tänkte väl som ni skrivit, mobila lösningar funkar inte det bra?

De, i föreningen, som talar för att "ta med" fiber hoppas dels på att man får bra med bidrag för det, samt att det finns en "rädsla" för att det fasta telefonnätet på landsbygden skall läggas ner mer och mer...
Jag vet inte, det är väl bara att vänta och se vad priset blir, men bara inkopplingen av fiber i fastigheten, eller vad det kallas, kostar väl 10.000+....

Hej!
Jag är ordförande i vår förening och vi närmar oss nu skrapt läge. Jag har "fuskat" själv med design dvs sträck på en ritning och haft 7 styrelse kompisar som ihop dragit i detta med alla myndigheter och företags/markägare kontakter.
Vi har undan för undan sedan i nov kommit framåt och nu i mars hoppas vi sätta fart. Vi är ca 150 fastigheter och 24km ledning..
Sedan har vi fått tag i ett par vettiga entreprenörer som gjort liknande tidigare och så rullar det på.
Vi avser att dra avlopp, vatten och fiber. Mobilt, njae, tomrör är nästan gratis att slänga med, bara viktigt att tänka på förbindelsepunkter.
Hur fibern skall installeras har vi ingen aning om men vi drar ett nät med brunnar och sedan skall detta handlas upp kring fibern/öppet eller endast en operatör får vi se om. Vidare bestämmer bidragen en del..

Vad gäller kostnad så har vi räknat fram och åter men ett farligt värde att använda som schablon är 200kr/m inkl moms om det är lätt förlagt, dvs åker/ängar. Man använder en täckdikare (kedjegrävare). Framtaget genom att göra en efterkalkyl.
Vi landar på ca 50.000:- till föreningen per medlem och sedan ytterligare 30.000:- till kommun och 40.000:- för pump och arbete på tomt, dvs kring 120.000:- för vatten och avlopp samt tomrör fiber.

Men en knäckfråga är hur föreningen skall drivas. Ekonomisk förening kan knö momsen framför sig och därmed 20% av kostnadsreduktion, dvs ca 24.000/fastighet. Å andra sidan är det knöligt vid fastighets försäljningar. Gemensamhetsförening är lättare men utan möjlighat att föra momsen framför sig. Dessutom är det en förrättning var gång någon skall in i föreningen.

Någon som gått igenom resan och kan kommentera mitt inlägg?

Pille skrev:
...Ekonomisk förening kan knö momsen framför sig och därmed 20% av kostnadsreduktion, dvs ca 24.000/fastighet...
Knö momsen framför sig?

Om du återkräver (vad heter det igentligen?) momsen som du betalt till leverantören/entreprenörenfrån SKV måste du väl momsbelägga fakturorna till kunderna/föreningsmedlemmarna och betala in denna?

Det finns väl inget sätt att skjuta upp momsen?

//KoW

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.