Hej
Jag har kommunalt vatten till avloppet,men brunnen är min. Nu visar det sig att den ligger under marknivå, vad ska man göra ? Och vem vänder man sig till,kommunen? Det ligger plattor runt den, vad är bäst flytta dem eller rinner dagvatten undan tack vare dem? Hoppas någon vet.
Jag har kommunalt vatten till avloppet,men brunnen är min. Nu visar det sig att den ligger under marknivå, vad ska man göra ? Och vem vänder man sig till,kommunen? Det ligger plattor runt den, vad är bäst flytta dem eller rinner dagvatten undan tack vare dem? Hoppas någon vet.
Vad är problemet?
Att brunnen ligger under marken är väl uppenbart, och standard i 99% av alla fall.
Hårdgjorda ytor rent generellt gör ju att regnvatten inte kan infiltrera på samma sätt som t.ex. en gräsmatta. Men några plattor brukar ju generellt sett inte orsaka några större problem med dagvattenhanteringen.
Att brunnen ligger under marken är väl uppenbart, och standard i 99% av alla fall.
Hårdgjorda ytor rent generellt gör ju att regnvatten inte kan infiltrera på samma sätt som t.ex. en gräsmatta. Men några plattor brukar ju generellt sett inte orsaka några större problem med dagvattenhanteringen.
Problemet är att cirkulationspumpen gått sönder av att vatten trängt in, dem som fixade den sa att det var för att dagvatten trängt in,när pumpen gick sönder,fick jag en mindre översvämning i källaren. Så rådet var att höja brunnen till marknivå?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 955 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 955 inlägg
Om det rör sig om en pumpbrunn för att pumpa avloppsvatten upp till det kommunala avloppsnätet så faller vanligen hela ansvaret på dig. D v s du får hitta en markfirma som du kan köpa tjänsten att höja brunnen så att dagvatten inte rinner in.