Hej!

Sitter i ett dilemma där kommunen inte godkänner avloppet och därmed inte ett bygglov jag söker.
Jag sitter med en gammal trekammarbrunn och tänkte göra något helt nytt system när jag ändå är i gång (den befintliga brunnen sitter väldigt dumt till).
Vad för typ rekommenderas för en normal familj med enskilt avlopp. Vad är den bästa lösningen både bygg och ekonomiskt. Jag håller på med källar renovering så att det skulle passa bra att göra allt på en gång eftersom jag bilat upp källargolv mm. Tanken är väl att sätta eventuell brunn 25-35 meter från huset (gräsmattan). Ett bra fungerande system som inte kräver för mycket underhåll är ju önskvärt. Är det någon som har erfarenhet av ett bra system. Vad rekommenderar ni? Jag har ingen som helst koll på vad som är bra eller dåligt så tacksam för tips.

Tackar på förhand.

tjing har du fått reda på vad du har för skyddsnivå
har du normal skyddsnivå e det ju mö lättare ,då finns det ju många alternativ
men vid hög nivå så e det ju bara reningsverk som gäller

Hej, Nej det var det inget tal om. Jag tror inte det ska vara annat än normal skyddsnivå här. Då borde de nästan ha sagt det. Har tittat runt lite och det verkar som ett slutet system kan vara en variant att titta på.....

Titta på denna länk: www.avloppsguiden.se/
Där hittar du den mesta informaionen du behöver om ett enskillt avlopp :)

Tack, jo jag har varit där och läst, men jag hade tänkt mig "real case" erfarenhet, visserligen byter man inte vartannat år :) Vad ska man satsa på och vilken typ och märke, vad fungerar bra eller mindre bra för er som bytt. Är det något som ni ångrar eller skulle gjort på annat sätt? Kanske svårt att svara på....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.