Jag vill här demontera ho och installera en duschkabin. (Varmvatten finns förberett upptill). Det ska bli en nöddusch som används vid badrumsrenoveringar mm. i flerfamiljshuset. Därför är ventilation inte helt prioriterat (finns två fönster i rummet)
Hur löser en röris anslutning till avloppet som idag är ett relinat gjutjärnsrör. Går det att slippa bila för en golvlbrunn? ...eller är det krav på brunn o vattenlås? finns annan fiffig lösning?
Hur löser en röris anslutning till avloppet som idag är ett relinat gjutjärnsrör. Går det att slippa bila för en golvlbrunn? ...eller är det krav på brunn o vattenlås? finns annan fiffig lösning?
Om det bara skall vara nöddusch under renovering så går det kanske att palla upp duschkabinen så att den kommer över röret. Ingenting man vill ha permanent. Men under några veckor kan man kanske kliva ett trappsteg upp i duschen.
Nja, det ska va mer permanent. De ska alltid stå där, för renoveringar o vattenläckor kommer ske även i framtiden.A Avemo skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 003 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 003 inlägg
Jag kollade Säker vatten och de stipulerar att golvbrunn krävs för vanliga duschkabiner utan bräddavlopp. Så hittar du en duschkabin med extra bräddavlopp så kan du strunta i golvbrunnen och ändå följa Säker vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 003 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 003 inlägg
Såga av gjutjärnsröret nära golvet och anslut röret från kabinen med lämplig nippel. Funkar inte nippel så överväg att en övergångskoppling i gummi till vanliga plaströr:Dracula skrev:
https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinstallationer/avloppsror/overgangskoppling-2000033538
Felco är den dyrare varianten.
Produkter som diskuteras: "avloppsror"
Rensband för stopp i avloppet
För avloppsrensning
149 kr inkl moms
Läs mer
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Man behöver få in ett vattenlås också om det inte funktionen redan finns inbyggd i duschkabinen vilket jag inte tror. Annars luktar det apa. Kanske kan gå att lösa med ett golvvattenlås.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 003 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 003 inlägg
Tror det är standard idag. Allt är ju import från andra länder där konceptet golvbrunn är exotiskt.Bernieberg skrev:
Googlar o ser att det även finns något som kallas Golvvattenlås, intressant, men jag tror ett vattenlås under kabinen är bättre, ifall det blir stopp i låset. Finns både vattenlås och plaströr format som ett V för samma funktion.
Produkter som diskuteras i tråden