Hej! Varning för många dumma frågor i följd, jag vet inte ens vem jag börjar fråga.
Förutsättningarna är dessa: enplans tegelvilla från 1967 med källare. Gjutjärnsstammar och aldrig dränerat. Planen är att dränera + isolera källarväggen och frågan är om man då ska byta ut de åtkomliga vatten och avloppstammarna när man ändå gräver?
Det som komplicerar frågeställningen är att granntomten har ett servitut där deras utbyggnad går ut över vår uppfart och i utbyte har vi sevitut där våra stammar går under deras tomt ut till vägen. Detta sedan typ 1984 då jag gissar att tomterna styckades.
Hur fungerar detta med servitut? Att våra stammar går under deras tomt innebär att om det skulle uppstå problem med dem behöver deras tomt grävas upp. Vem är då betalningsskyldig? De skulle definitivt inte bli glada då de har en otroligt prydlig trädgård och ny fin utedel som står ovanpå. Är det värt att ”stänga av de stammarna och gräva upp vår uppfart när vi ändå gräver och koppla på nya? Kan man ens göra så? Är det värt? Vem frågar man? Förstår att dessa kan hålla i 100 år men kan också kapsejsa imorgon. Skulle vara intresserad av en långsiktig lösning nu när vi ändå gräver upp allt. Kan man vänta till problemet uppstår och då bara gräva upp för nya stammar utan att behöva demolera grannens tomt?
Ja ni hör ju. Dumförklara mig men svara härna också!