Lite bakgrund, det är inte stopp som är problemet just nu vad jag ser. Det var det först (tror jag) men jag har gått in med en sådan metal flexibel slang och använd medel. Vatten rinner nu fritt från röret som går in till golvet. Jag har också tagit isär och rengjort allt rund om och inkl. sifon, egentligen allt som är synligt på bilderna.
Där tror jag har nästa problemet, den vi har nu, kommit upp. Vi märkte att det inte blev sämre, om det var stopp bodde fler rester göra att det blir sämre över tid. Också, när jag ta bort flexibla slangen som går ner till golvet (släpper tätningen) rinner det jätte fint. Jag misstänker därför att det skapas ett vakuum i systemet men jag fattar inte riktigt hur och vart. Om jag nämligen löser sifon från dem horisontala rör händer inget (sifon ser ju till att luften inte kan passera den). Pga detta tror jag avluftningsproblemen sitter efter sifon.
Hoppas någon av er kan ser på bilderna om jag har monterat något för hård eller fel. Annars får jag ringa rörmokaren helt enkelt men det är säkert något jätte basalt som jag har missat.
Där tror jag har nästa problemet, den vi har nu, kommit upp. Vi märkte att det inte blev sämre, om det var stopp bodde fler rester göra att det blir sämre över tid. Också, när jag ta bort flexibla slangen som går ner till golvet (släpper tätningen) rinner det jätte fint. Jag misstänker därför att det skapas ett vakuum i systemet men jag fattar inte riktigt hur och vart. Om jag nämligen löser sifon från dem horisontala rör händer inget (sifon ser ju till att luften inte kan passera den). Pga detta tror jag avluftningsproblemen sitter efter sifon.
Hoppas någon av er kan ser på bilderna om jag har monterat något för hård eller fel. Annars får jag ringa rörmokaren helt enkelt men det är säkert något jätte basalt som jag har missat.
nä det är stopp i husets avloppsstam dvs efter slangenZ zitny skrev:Lite bakgrund, det är inte stopp som är problemet just nu vad jag ser. Det var det först (tror jag) men jag har gått in med en sådan metal flexibel slang och använd medel. Vatten rinner nu fritt från röret som går in till golvet. Jag har också tagit isär och rengjort allt rund om och inkl. sifon, egentligen allt som är synligt på bilderna.
missförstod digZ zitny skrev:
du får då istället ta ner vattenlåset och kolla om något rör sticker in för långt
dvs ta bort all rörern som är grå och dela dessa
Moderator
· Stockholm
· 52 605 inlägg
Fenomen av den typ som du beskriver beror i många fall på att man har halvstopp. Det gör att röret längre fram blir helt fullt med vatten, så ingen luft kan passera "bredvid/över" vattnet. Om du tidigare hade helt stopp, men nu lyckats rensa, så tror jag att du fortfarande har delvis stopp, så att det står vatten i röret någonstans.
Försök rensa mer, eller högtryckspola ledningen. Det kan gå med högtrycksspruta man köper själv typ. Kärcher eller Nilfisk. Till dem finns en spolslang för avlopp som tillbehör. Kan tänka mig att om du tar hem en spolfirma så kostar det ungeför som att köpa en spruta själv. Fast tar du in ett proffs, är chansen större att det lyckas.
Försök rensa mer, eller högtryckspola ledningen. Det kan gå med högtrycksspruta man köper själv typ. Kärcher eller Nilfisk. Till dem finns en spolslang för avlopp som tillbehör. Kan tänka mig att om du tar hem en spolfirma så kostar det ungeför som att köpa en spruta själv. Fast tar du in ett proffs, är chansen större att det lyckas.
Jag tror ändå att det sitter i husets avloppsstam.
Detta pga att det rinner bra om avloppet är "öppet" kan luft pressas ut utan problem, medan om rören sitter där så kan inte luften ta vägen nånstans och då gör att det inte rinner som det ska.
Hur långt når din flex slang som du rensat med?
Detta pga att det rinner bra om avloppet är "öppet" kan luft pressas ut utan problem, medan om rören sitter där så kan inte luften ta vägen nånstans och då gör att det inte rinner som det ska.
Hur långt når din flex slang som du rensat med?
Det kan det absolut vara när jag hör dig, men vart skulle luften gå om de inte finns stopp? Måste gå ut via sifon någonstans eller? Jag ska i alla fall prova igen att släppa igenom vatten från diskbanken till flexibla slangen utan att den sitter i, ser om det rinner då. Om det gör det har du absolut rätt. Den var 7,6 meter. Men ska göra det igen, då hade jag inte så bra medel som jag har nu och trodde att det hade släppts när jag bara gjorde med bra medel. Så jag bodde absolut också prova slang + bra medel.M MrDizzy skrev:
Koka upp så mycket vatten du kan, tillsätt diskmedel, häll ned i avloppet så fort det går.Z zitny skrev:Det kan det absolut vara när jag hör dig, men vart skulle luften gå om de inte finns stopp? Måste gå ut via sifon någonstans eller? Jag ska i alla fall prova igen att släppa igenom vatten från diskbanken till flexibla slangen utan att den sitter i, ser om det rinner då. Om det gör det har du absolut rätt. Den var 7,6 meter. Men ska göra det igen, då hade jag inte så bra medel som jag har nu och trodde att det hade släppts när jag bara gjorde med bra medel. Så jag bodde absolut också prova slang + bra medel.
Om du har tur kan det lösa upp och dra med sig så det fungerar bättre ett tag.
Men som @hempularen skriver, bäst är en högtryckstvätt med spoolslang.
Har själv en 15m spoolslang till min Nilfisk högtryckstvätt.
Spolar mina stammar ca var annat till var tredje år bara för att slippa få stopp midsommarafton/nyårsafton som det annars blir (för varför skulle det bli stopp en vardag då man kan få hjälp?? nä det går ju inte för sig)
Haha tack för denna morgonskratt! 😂 Jag har tyvärr ingen högtryckstvätt men jag får testa med medel, annars köpa en eller ringa mokare.M MrDizzy skrev:Koka upp så mycket vatten du kan, tillsätt diskmedel, häll ned i avloppet så fort det går.
Om du har tur kan det lösa upp och dra med sig så det fungerar bättre ett tag.
Men som @hempularen skriver, bäst är en högtryckstvätt med spoolslang.
Har själv en 15m spoolslang till min Nilfisk högtryckstvätt.
Spolar mina stammar ca var annat till var tredje år bara för att slippa få stopp midsommarafton/nyårsafton som det annars blir (för varför skulle det bli stopp en vardag då man kan få hjälp?? nä det går ju inte för sig)
Där jag kan kör jag högtryckstvätt med spolslang för avlopp.
Sedan har jag en sådan här också, som du skulle kunna använda i avloppet.
https://www.biltema.se/bygg/vvs/san..._ZYJmgWyxDUU_AwgNaCv8EAwPmYx_Fa0aArXyEALw_wcB
Sedan har jag en sådan här också, som du skulle kunna använda i avloppet.
https://www.biltema.se/bygg/vvs/san..._ZYJmgWyxDUU_AwgNaCv8EAwPmYx_Fa0aArXyEALw_wcB