Hejsan!
Har en kille som kommer imorn för att kolla hur han ska slipa och måla mitt garagegolv.
Han ska även bila ur sprickor och fylla med plast för att motverka nya sprickor, så då tänkte jag att han skulle få fixa avlopp också när han ändå håller på och bilar.
Jag har två golvbrunnar, en i stora hallen och en i pannrummet, samt toalett, detta går till en brunn i lilla hallen där också dräneringen framför garaget är anslutet.
Detta går sedan till kommunalt avlopp. Problemet är att lilla hallen inte har någon golvbrunn (anslutsbrunnen ligger där, men längst bak utan fall), och eftersom det självklart är där automatporten sitter så är det också där vi parkerar bilarna på vintern, och varmgarage utan avlopp på vintern är inte helt optimalt.

Så min tanke är att jag köper 6 x 1m dräneringsränna på Biltema, som får gå längs med (nästan) hela garagets längd. Sedan får man bila bort för rör, ansluta till brunnen i slutet på garaget, och bygga upp nytt golv.
Borde väl funka?

Min andra tanke är att bygga en oljeavskiljare, mitt garage är "något" större än 50m², så får kommunen för sig att hälsa på kommer jag definitivt få skäll.
Som tur är det ett avloppsrör ganska lätt tillgängligt, så min plan är att bygga ett omvänt vattenlås (se bild), det borde vara godkänt?
Är det stor risk att det blir väldigt illaluktande om man inte spolar på ett tag? Det blir ju stillastående vatten, men det är ingen avloppslukt från utloppet idag, så det kanske inte gör nått?

I mitten ska jag dränera för rännan, till höger syns brunnen:
2TN7Tow.jpg

Såhär ser brunnen ut:
390NiP2.jpg

Inlopp från övriga garaget till vänster, inlopp från dränering till höger:
LLvyrDb.jpg

Utlopp till kommunalt avlopp:
gNWoNey.jpg

Min jättefina byggritning på oljeavskiljare...
Det röda röret hade jag tänkt bygga till, det borde väl duga utmärkt?
4mvr54f.png

En granne kör på liknande rännor och han har en gummipropp han sätter i utloppet. Jag fick tipset att den inte har vattenlås så byggde ett eget under plattan med 511 (kan varit några färre) 110 avloppsböjar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.