Hej !
Vi ska renovera köket och jag var nere i krypgrunden för att se hur avloppen är dragna. Blev lite chockad när jag såg att allt bara låg löst i sanden och man har använt 99 böjar. Suck 😓
Hur svårt är detta att fixa till?
Måste jag ta in en rörläggare ?
Lägger upp lite bilder så ni får se själva.

• Grått avloppsrör med flera böjar ligger löst i sand i krypgrund, säkrat med kedja.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avloppsrör i en krypgrund av betongblock, där röret går igenom en väggöppning.
    Skapa konto
  • Avloppsrör som passerar genom ett hål i en betongvägg i krypgrund, visar löst rördragning med flera böjar.
    Skapa konto
  • Avloppsrör i krypgrund ligger lösa i sand med flera böjar, delvis täckta av blå plast.
    Skapa konto
  • Lösa avloppsrör med flera böjar ligger i sandig krypgrund under plastskydd.
    Skapa konto
  • Avloppsrör i krypgrund med många böjar, löst placerade på sand och blå plast, mot en grundmur av betongblock.
    Skapa konto
  • Grått avloppsrör med flera böjar syns löst placerat i en krypgrund. Rören är dammiga och anhopade med sand.
    Skapa konto
  • Avloppsrör med böj i krypgrund; rören ligger löst på sand och skyddsplast.
    Skapa konto
  • Svart avloppsrör med flera böjar i en krypgrund, omgiven av betongväggar och blå presenning.
    Skapa konto
Men vad är problemet? Brukar ni få stopp i avloppet stup i kvarten? Jag kan inte se några tecken på läckage, så det kan inte vara ert bekymmer.
Vad gäller avlopp är funktion hästlängder före estetik. Funkar det är det bra, helt enkelt.

• Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
Den dagen du får problem med avloppet blir du glad över tillgängligheten! Ser ungefär likadant ut i min krypgrund.

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Men vad är problemet? Brukar ni få stopp i avloppet stup i kvarten? Jag kan inte se några tecken på läckage, så det kan inte vara ert bekymmer.
Vad gäller avlopp är funktion hästlängder före estetik. Funkar det är det bra, helt enkelt.
Ok, kanske jag som överdriver. Vi har haft en del stopp tidigare och haft ute spolbil. Installationen tycker jag dock inte ser fackmannamässig ut. Rören ska väl vara klamrade och sitta fast i huskroppen 🤷‍♂️🤷‍♂️🤷‍♂️

K Kane skrev:
Den dagen du får problem med avloppet blir du glad över tillgängligheten! Ser ungefär likadant ut i min krypgrund.
Absolut, bra med tillgängligheten. Känns ju dock inte ok att avloppsrören inte sitter fast i huskroppen. Hänger ju bara löst(svarta vertikala röret) och på andra ställen hänger det bara i klammerband.

Sitter det så löst så det riskerar att gå isär så klamra och förankra bättre men annars har ni nog viktigare och roligare saker att slänga pengar på.
Jag vet själv hur svårt det kan vara att ligga under huset och försöka kapa rör och passa in böjar så det blir 100% perfekt. Ofta landar man vid en kompromiss som känns acceptabel.
En 90° böj innebär inte 100% problem.
Skulle det vara så skulle de inte användas alls.
Byt om det är ett problem, annars inte.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Prova dra isär en skarv. Det brukar inte gå utan våld och svordommar annat än en äldre sort med grov oring som med tiden blev glapp.

B Bjober skrev:
Sitter det så löst så det riskerar att gå isär så klamra och förankra bättre men annars har ni nog viktigare och roligare saker att slänga pengar på.
Jag vet själv hur svårt det kan vara att ligga under huset och försöka kapa rör och passa in böjar så det blir 100% perfekt. Ofta landar man vid en kompromiss som känns acceptabel.
En 90° böj innebär inte 100% problem.
Skulle det vara så skulle de inte användas alls.
Byt om det är ett problem, annars inte.
Tack för ett vettigt svar 🙏
Håller helt med om att det inte är någon höjdare att ligga i en trång krypgrund och fixa. För 2 år sedan klamrade jag Vp rör till fasadbelysningen. Tidigare ägare hade klamrat kabel men med tanke på bjälklagets cc60 cm (och klammeravstånd på 60 cm) så blev det hängmatta på kabeln som hängde och slängde så fick riva ner o göra om. Nu är det kanon.

Vågar nog inte dra i skarvarna med risk för att dem går isär. Så tänker att det ska göras om och då kan man lika gärna byta PP rören till nya.

Claes Sörmland
F Fredrik K80 skrev:
Ok, kanske jag som överdriver. Vi har haft en del stopp tidigare och haft ute spolbil. Installationen tycker jag dock inte ser fackmannamässig ut. Rören ska väl vara klamrade och sitta fast i huskroppen 🤷‍♂️🤷‍♂️🤷‍♂️
Du kan ju gräva ned dem också. Jag löste det så i somras, öste makadam på dem. Frågade här om jag skulle gjuta fast dem med nån säck betong men det tyckte man inte var praktiskt.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
F Fredrik K80 skrev:
Vi har haft en del stopp tidigare och haft ute spolbil. Installationen tycker jag dock inte ser fackmannamässig ut. Rören ska väl vara klamrade och sitta fast i huskroppen 🤷‍♂️🤷‍♂️🤷‍♂️
Om ni har varit ut för att det blir stopp i avloppet, så har ni problem. Därmed inte sagt att det är just rören i krypgrunden som är problemet. Vet ni var det har blivit stopp?

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Om ni har varit ut för att det blir stopp i avloppet, så har ni problem. Därmed inte sagt att det är just rören i krypgrunden som är problemet. Vet ni var det har blivit stopp?
Om jag inte minns fel så var det just i 90 böjen(under det svarta röret). Kommer ihåg att killen från spolfirman kommenterade just att man skulle undvika 90 böjar. Istället 45+45 alternativt långböj.
Sedan tyckte han också att det borde varit draget 75 mm hela vägen upp till köksavloppet och där en förminskning

Claes Sörmland
F Fredrik K80 skrev:
Om jag inte minns fel så var det just i 90 böjen(under det svarta röret). Kommer ihåg att killen från spolfirman kommenterade just att man skulle undvika 90 böjar. Istället 45+45 alternativt långböj.
Sedan tyckte han också att det borde varit draget 75 mm hela vägen upp till köksavloppet och där en förminskning
Det är ju snabbt gjort att byta till 2x45 graders och såga av det svarta röret (är det gjutjärn?) och dra upp stammen på väggen. Går ju att lyxa till med att klamra det på väggen också. Inte många kronor. Det tråkigaste med arbetet är väl att krypa runt i grunden.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är ju snabbt gjort att byta till 2x45 graders och såga av det svarta röret (är det gjutjärn?) och dra upp stammen på väggen. Går ju att lyxa till med att klamra det på väggen också. Inte många kronor. Det tråkigaste med arbetet är väl att krypa runt i grunden.
Ärligt talat vet jag inte om det svarta röret är ett PP rör eller gjutjärn🙄 har inte känt på det. Men det borde nog vara gjutjärn (pp rör är väl grå eller orange)?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.