Hej vi har problem med att vattnet inte rinner ut ur diskhon? Diskmaskinen tömmer fint och nu har jag tagit isär o kollat rören. Inget stopp ser jag. Lossar jag slangen vid skarv till avloppsrör o lägger i hink fungerar avrinningen. Om det skulle vara stopp i avloppet borde inte diskmaskinen kunna tömma? Eller

Claes Sörmland
Det är troligen nästan stopp längre ned i avloppsstammen. Kanske fettet från julmaten.

De symptom som du beskriver är på pricken konsistenta med det.

Diskmaskinen har ju en pump så den trycker vatten ut i avloppet vilket förklarar att den fungerar. Troligen bubblar luft upp i diskho/avrinningshål när det händer. Här en grafisk förklaring till vad du observerar:

Diagram som visar skillnaden mellan ett rent avloppssystem och ett nästan blockerat, med vatten- och luftflödesriktningar markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

AXS
Kokhett vatten och kaustiksoda skulle jag börja med. Gärna direkt efter att diskmaskinen tömt.

Rickard.
Kolla slangen/röret till bräddavloppet, sätter den igen kan det upplevas som du beskriver.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Hej igen tack för hjälp då blir det rörrensning alltså? Tur det inte är julafton då

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.