115 läst · 2 svar
115 läst
2 svar
Avlopp bredvid murstock
Skall bygga WC på plan 1 samt badrum på plan 2 (2-plan med källare) och behöver då dra avlopp och vatten dit från källaren. Enklast, och så som jag planerar det, blir det ett ”schakt” från källaren och upp där alla rör går.
Schaktet lika bred som murstocken och 30cm ut från murstocken där WC resp badrumsvägg sedan kommer.
Om jag lägger avlopp och vattenrör 10-15 cm från murstocken funkar det eller finns det risk att avloppsröret ”smälter”, utvidgas eller tappar form vilket senare kan leda till läckage? Vad behöver avståndet vara, om 10-15 inte funkar?
Idag används inte murstocken mer än till kanal för köksfläkt men tanken är i framtiden att installera kassett/insats.
Schaktet lika bred som murstocken och 30cm ut från murstocken där WC resp badrumsvägg sedan kommer.
Om jag lägger avlopp och vattenrör 10-15 cm från murstocken funkar det eller finns det risk att avloppsröret ”smälter”, utvidgas eller tappar form vilket senare kan leda till läckage? Vad behöver avståndet vara, om 10-15 inte funkar?
Idag används inte murstocken mer än till kanal för köksfläkt men tanken är i framtiden att installera kassett/insats.
Liknande trådar
-
Hur lösa obrännbart undergolv bredvid murstock
Byggmaterial & Byggteknik -
vad kan detta vara? elledningar bredvid toalettavlopp. bostadshus från 1984
El -
Dra ett nytt avloppsrör bredvid gamla?
Vatten & Avlopp -
Betongfundament bredvid murstock
Byggnadsfysik -
Lämpligt placera dagvattenbrunn bredvid enskilt avlopp?
Grund & Markarbeten