I samband med utbyte av spånskivor till gipsskivor behövde vi ta ned en liten innervägg. Vi insåg då att vi kanske hellre ville ha öppet istället för innerväggen. Dock går det en limträbalk som slutar vid innerväggen och vilar på en stolpe. Den hamnar mitt i då. Jag undrar om det skulle vara möjligt att göra en horisontell avbäring till väggen intill och en snedställd avbäring till ytterväggen, som följer det sluttande taket. I storstugan intill finns en annan limträbalk några decimeter in, som är ovanför innertaket. Huset är en Västkuststugan byggt 1973. Har vi några forumexperter som vill uttala sig här? Jag undrar mest över rimligheten. Om det kan gå hyfsat bra att göra så antar jag att jag ska ta in en byggnadsingenjör som får räkna på det.

• Delvis nedtagen innervägg med synlig limträbalk och isolering i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt med en delvis nedtagen innervägg, limträbalk synlig, och byggmaterial i ett rörigt rum.
    Skapa konto
  • Kök med delvis nedtagen innervägg och exponerad limträbalk ovan på en stolpe.
    Skapa konto
  • Ritning av husplan med markerad innervägg och limträbalk för potentiell ombyggnation.
    Skapa konto
Tveksamt om det går att göra snyggt. Jag försöker förstå varför balken inte finns i storstugan? Är det tillbyggt? Fast jag tycker det ser ut som en vanlig Västkuststuga fast lite spegelvänt. Bästa chansen är nog om det går att göra något på vinden, vilket är svårt att svara på med ledning bara av dessa bilder.

Precis, det är utbyggt i två ledder. Där denna synliga balk är gick ytterväggen, med en indragen altan i storstugan där de tre fönstren är nu. Delen där kök och matplats är fanns sannolikt inte. Därför finns en limträbalk på vinden på storstugan, och en limträbalk är inuti huset på andra sidan. Bifogat är en bild på takstolarna. Om jag förstått det rätt från andra trådar så är det en sorts takbalk som är självbärande när den vilar på ytterväggarna, men ytterväggen satt där limträbalkarna nu sitter.

• Takstolar på en vind med synlig isolering och limträbalkar som del av konstruktionen.
    Skapa konto
Jag har en granne som har en Västkuststuga som jag har varit inne i många gånger, så jag har ganska klart för mig hur de ser ut. Takstolarna är mycket riktigt självbärande fackverkstakstolar. Oftast tar de stöd i ytterväggarna, ibland även på andra punkter men då syns det på konstruktionen. Det går säkert att göra en bra lösning men det är nästan omöjligt att säga hur utan att vara på plats.

Vad skulle vägen framåt vara för mig? Vilken sorts bolag ska jag kontakta för att få ett kunnigt utlåtande? Kanske inte en snickare utan snarare något bolag med byggnadsingenjörer?

Bästa svaret

Nej, det måste vara en konstruktionskunnig person. Det duger inte med en snickare. Det finns särskild konstruktionsföretag. Många arkitektkontor har konstruktörer anställda.

• Gilla
osja
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.