Det finns numer många spisar som går att brygga och det är ju super MEN var hittar jag en fyrkantig avlång stekpanna?
Jag håller på att bli galen!! Min älskade gjutjärnsstekpanna är för bred så den blir kall på kanterna. Testat att köpa en fiskstekpanna men den har inte hel botten så den blir också kall på sidorna.

Hjäääääälp

• Älska
Mellanbarn
  • Laddar…
Jag har en väldigt stor stekpanna i gjutjärn, och jag brukar bara låta den bli varm och sedan flyttas den runt lite så att det inte blir så mycket värmetapp i kanterna på den. Hade min häll haft den långa flexzonen på ett bättre ställe hade jag kanske kunnat nöja mig med att vrida pannan 90° istället lite då och då.
Men nej, den är längst bak mot en vägg så jag får nöja mig med den radiella flexzonen som sväljer allt annat i köket utan problem.
Men jag förstår din frustration över att det inte är fullt värmesatt!

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
[länk]
Vad jag uppfattar så är det emalj runt all gjutjärn, både utsidan och insidan.

"Använd INTE knivar eller redskap i metall eftersom de kan göra märken eller repor på produktens emaljyta.
...
Dra aldrig produkten på en spis/häll med glasyta eftersom detta kan skada både produktens botten och glaset. Lyft istället alltid produkten på och av, eller över ytan."

Claes Sörmland
Demmpa Demmpa skrev:
Vad jag uppfattar så är det emalj runt all gjutjärn, både utsidan och insidan.

"Använd INTE knivar eller redskap i metall eftersom de kan göra märken eller repor på produktens emaljyta.
...
Dra aldrig produkten på en spis/häll med glasyta eftersom detta kan skada både produktens botten och glaset. Lyft istället alltid produkten på och av, eller över ytan."
Nej, det tror jag inte. Ser inte ut så på bilden och grillvarianten med "räfflad" insida (ja vad säger man om grillpannors åsar?) har jag och den är enbart emaljerad på utsidan, bart gjutjärn på insidan.

Att stekpannor med emaljerad utsida skulle vara särskilt skadliga för spis med glaskeramikhäll var nytt för mig. Har ni andra haft problem med det?

Jag har bara emaljerat i ugnen, så ingen aning...
Två stekpannor på spishäll, en större och en mindre, med tecken på att inte vara inoljade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kom på att det alltid är bra med bilder. Minsta på 20 cm används extremt sällan jämfört med största på 40 cm som även den används sällan. Och eftersom det är svårt att förvara dem dammskyddat så är de inte så inoljade som synes...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.