Jag har skaffat en Tibber puls som avläser vår förbrukning i realtid och när jag tittar på den så kommer där vid vissa tillfällen peakar med ca +800 W ungefär var 15:e sekund. Se bif bild. Jag undrar om det är normalt, någon som vet?

• Graf som visar elförbrukning med återkommande toppar om cirka 800 W i en app, nuvarande förbrukning 1657 W.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle tippa på att det är en radiator med elektronisk styrning som pulserar.

Bryt en säkring åt gången så ser du snappt vilken säkring/grupp belastningen ligger på.

• Gilla
JSten
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Jag skulle tippa på att det är en radiator med elektronisk styrning som pulserar.

Bryt en säkring åt gången så ser du snappt vilken säkring/grupp belastningen ligger på.
Ok, tack. Ska undersöka det. Är det ett normalt beteende, eller kan den vara trasig?

Jag satt precis och funderade över samma sak. Mäter med Eon Elna och noterar små korta pulser hela tiden.
Bild på förbrukning:
Graf över elförbrukning med upprepade korta pulser, inzoomad vy, insamlad med Eon Elna, perioden sträcker sig från 18:29 till 19:05 den 25 december.
Skapa konto

Inzoomad där man ser mönstret på pulserna:
Graf över elförbrukning med korta pulser märkta mellan 18:53 och 18:57 den 25/12. Grafen visar fluktuationer i förbrukningsnivåer.
Skapa konto

Skall stänga av elen i badrum och se om det sker något. Sedan förbrukare för förbrukare.
Det är i alla fall inte luft/luft-pumpen.

Attitudeswe
Fullt normalt att en värmeslinga slår på/av några gånger per minut för att hålla inställd temperatur.

Kolla om du verkligen vill producera direktverkande värme, eller om det inte är bättre att höja värmepumpen en grad och skippa direktverkande...

Det kan också vara en värmepumpstorktumlare som går med det mönstret.

• Gilla
Fario
  • Laddar…
Stängde av element i en dotters rum.
Där försvann peakarna.

Graf som visar temperaturförändringar över tid. Kurvan planar ut efter 14:19 den 27/12, vilket indikerar en stabilare temperatur.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.