Efter en slutbesiktning där fel konstaterats i markarbetena runt huset och markentreprenören har två månader på sig att avhjälpa felen, hur långt i förväg måste han underrätta mig när/om han tänker åtgärda felen, eller kan han komma samma dag och kräva tillgång?

Huset måste målas innan säsongen är över, min tid är begränsad och jag behöver byggställning till det och en sådan kommer att behöva stå där markentreprenören behöver gräva upp.

Ifall han påverkar andra delar av min tomt som jag börjat göra ordning efter besiktningen med sina maskiner kan jag då kräva ersättning för detta?

Det är en ganska vanlig undanflykt från entrerpenörer att de hävdar att de inte fått tillgång till huset. Jag tror att det skälet ibland också kan vara en godkänd anledning för att inte åtgärda i tid.

Det kanske är läge att prata med entreprenören och komma överens om tiderna?

ACME skrev:
Det kanske är läge att prata med entreprenören och komma överens om tiderna?
Men då gäller det nog att välja sina ord väldigt väl, och helst skriva minnesanteckningar direkt om vad som sagts. Kan också vara bra att skicka ett sammandrag om vad man anser har kommits övverens per mail. Se till att försöka få det skriftligt.

Risken med en sådan diskussion är att om du nämner at tdu tänker sätta ställningar, även om det bara är för att få reda på när det kan vara lämpligt att göra det så kan entrepenören komma 2 år senare och säga att jag kunde aldrig åtgärda för han skulle ju ha en ställning där. Osv.

Varför utgå ifrån att han tänker maska med åtgärdandet?! Han kanske bara vill ha det ur världen och fixar det nu under veckan..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.