1 506 läst · 7 svar
2k läst
7 svar
Avhärdare för 7,2 dH - nödvändigt?
Hade en firma som föreslog lösningar för vårt vatten (borrad brunn) och de tyckte att vi skulle installera avhärdare för att slippa problem med kalk.
Vattnet har hårdhet 7,2 dH (måttosäkerhet +/- 1,1) enligt vattenanalys från Synlab. Tolkar det som nedre delen av skalan för medelhårt vatten.
Tycker att det känns överdrivet att investera i ett så pass dyrt filter för så pass mjukt vatten.
I vårt förra hus hade vattnet från brunnen en hårdhet på 10 dH och då hade vi inga särskilda kalkproblem. Ganska normalt med kalk, skulle jag säga.
Är jag bara snål eller hur ska man tänka?
Vattnet har hårdhet 7,2 dH (måttosäkerhet +/- 1,1) enligt vattenanalys från Synlab. Tolkar det som nedre delen av skalan för medelhårt vatten.
Tycker att det känns överdrivet att investera i ett så pass dyrt filter för så pass mjukt vatten.
I vårt förra hus hade vattnet från brunnen en hårdhet på 10 dH och då hade vi inga särskilda kalkproblem. Ganska normalt med kalk, skulle jag säga.
Är jag bara snål eller hur ska man tänka?
Upplever ni inga problem med kalken finns det ingen anledning att ta bort det. Kalk kan vissa sig på många sätt beroende på vattnets sammansättning.
Vissa får väldigt mycket kalkfläckar redan vid tre i hårdhet och vissa ser ingenting vid tio.
Vissa får väldigt mycket kalkfläckar redan vid tre i hårdhet och vissa ser ingenting vid tio.
Tack! Och tänker att 7 dH inte är så hårt att allt kalkar ihop? Alltså utöver det man ser. Vi har bara bott i två år, nytt hus, men inte märkt några problem ännu. Bättre att avvakta och se då?
M mogge_73 skrev:
Tittar man på processvatten så vill man helst inte överstiga 7 dH. Detta för att inte tappa effekt vid värmeöverföring, främst vid lågenergi system som bergvärme, markvärme. Det finns även stora fördelar med att ta bort kalk, främst för att man spara in på tvål, schampo och dyl. Det finns absolut ekonomiska fördelar med en avhärdare, men det måste vägas mot kostnaderna och erat eget behov. Det kan bara ni själv avgöra. Jag har själv 6 i dH och jag har avhärdare, nu kan väll jag klassificeras som ”något” skadad.
Tack igen! Jo, jag förstår att man får utgå från de egna behoven och förutsättningarna.
Men tänkte om det finns något slags gräns där man ”måste” avhärda för att allt inte ska kalka ihop, typ om man till exempel har 15 dH eller något.
Fattar att det inte finns en exakt gräns och att det beror på omständigheter, men mellan tummen och pekfingret?
Men tänkte om det finns något slags gräns där man ”måste” avhärda för att allt inte ska kalka ihop, typ om man till exempel har 15 dH eller något.
Fattar att det inte finns en exakt gräns och att det beror på omständigheter, men mellan tummen och pekfingret?
M mogge_73 skrev:Tittar man på processvatten så vill man helst inte överstiga 7 dH. Detta för att inte tappa effekt vid värmeöverföring, främst vid lågenergi system som bergvärme, markvärme. Det finns även stora fördelar med att ta bort kalk, främst för att man spara in på tvål, schampo och dyl. Det finns absolut ekonomiska fördelar med en avhärdare, men det måste vägas mot kostnaderna och erat eget behov. Det kan bara ni själv avgöra. Jag har själv 6 i dH och jag har avhärdare, nu kan väll jag klassificeras som ”något” skadad.
Jag skulle säga att ”gränsen” ligger vid 7. Där finns det en ekonomisk vinst att sätta in en avhärdare.
Se bara till att ni har en ackrediterad vattenanalys innan ni ens funderar på ett vattenfilter.
Antingen från Synlab eller Eurofins.
Se bara till att ni har en ackrediterad vattenanalys innan ni ens funderar på ett vattenfilter.
Antingen från Synlab eller Eurofins.
Spara tvål och tvättmedel genom att låta installera en avhärdare?
För priset av en bra avhärdare kan du få tvål och tvättmedel i 60 år.
Nog behövs det helt andra problem med kalken i vattnet för att en avhärdare skall vara meningsfull. Avvakta.
För priset av en bra avhärdare kan du få tvål och tvättmedel i 60 år.
Nog behövs det helt andra problem med kalken i vattnet för att en avhärdare skall vara meningsfull. Avvakta.
Nja! Det är mer pengar än man tror, skillnaden mellan mjukt och medelhårt vatten gör att man i snitt slänger ca 40% av tvättmedlet rakt ut i avloppet. inte bra vare sig för miljön eller plånboken.
Dessutom försvinner behovet av sköljmedel helt med ett avhärdat vatten.
Tittar man på processsidan resturang och dyl. Avhärdar man alltid vattnet. Även på din diskmaskin hemma så finns det en avhärdare numera.
Tittar man sen även på uppvärmning (vvb), kaffebryggare, vattenkokare, stryckjärn osv. Så tjänar man även här mycket pengar. Även om investeringen ligger på mellan 12-20 000:- så finns det en ekonomisk vinning. MEN! Det är ändå en del pengar som kan behövas på andra ställen, innan man avhärdar sitt vatten.
Så man måste först och främst se till behovet.
Dessutom försvinner behovet av sköljmedel helt med ett avhärdat vatten.
Tittar man på processsidan resturang och dyl. Avhärdar man alltid vattnet. Även på din diskmaskin hemma så finns det en avhärdare numera.
Tittar man sen även på uppvärmning (vvb), kaffebryggare, vattenkokare, stryckjärn osv. Så tjänar man även här mycket pengar. Även om investeringen ligger på mellan 12-20 000:- så finns det en ekonomisk vinning. MEN! Det är ändå en del pengar som kan behövas på andra ställen, innan man avhärdar sitt vatten.
Så man måste först och främst se till behovet.
Liknande trådar
-
Vad är denna lucka till för?Fritidshus byggt 1972...(mulltoa innan wc byggdes)
Badrum -
Inställningar för Theben selekta 172 top2
El -
Vad hittar jag en manual till en Olympia high performance avhärdare
Vatten & Avlopp -
Kristallsalt i vattenavhärdare istället för tabletter?
Vatten & Avlopp -
EKKJ för 89 kr/m eller EXQJ för 72 kr/m?
El