P pmd skrev:
TS kunde ha bett IP-Only att skicka fakturan direkt till gräventreprenören. Han hade ju fått godkänt från ägaren av entreprenörsfirman att firman skulle stå för kostnaderna.
Kanske, men jag är inte säker att man kan skicka fakturor till andra hur som helst. Grävfirman hade nog velat beställa jobbet själv om de ska betala, men det finns flera sidor på detta mynt....
 
P
Jo, det var förstås lite tillspetsat. TS skulle behöva få OK på det förfarandet för at det skulle vara vattentätt.
Ett annat alternativ vore att be gräventreprenören beställa reparation av IP-Only och därmed också ta emot fakturan.

Det är alltid lätt att vara efterklok. Ovanstående hade kanske inte fungerat men problemet med entreprenörens betalningsovilja hade kommit upp till ytan tidigare.
 
P
A Arson skrev:
Han vägrar att ta på sig denna kostnad och menar på att det inte finns några bevis, samt att de hade själva kunna laga kabeln för betydligt billigare peng. Jag förklarade vänligt att jag inte är helt nöjd med att ligga ute med dessa pengar själv och att vi måste kunna hitta en lösning, men han totalvägrar och har nu också slutat svara.
Här kommer lite mer efterklokhet. Man ska spela in alla telefonsamtal med folk som kan bli besvärliga. Frasen "det finns inga bevis" ser inte så bra ut i en domstol.

Hur avfärdade firmaägaren det email som han hade skickat till dig om att han skulle ta på sig reparationskostnaden? Var det inte bevis enligt honom?
 
globaljuggler globaljuggler skrev:
Du borde ha låtit entreprenören försöka reparera skadan. Eftersom du inte gjorde detta lär du behöva betala fakturan själv.
Det är väl mycket tveksamt om entreprenören hade kompetens att fixa det. Rimligen bör man ha rätt att få en fackmässig reparation. Hypotetiskt hade ju entreprenören kunnat anlita en egen fackman.
 
  • Gilla
lllusion
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
Det är väl mycket tveksamt om entreprenören hade kompetens att fixa det. Rimligen bör man ha rätt att få en fackmässig reparation. Hypotetiskt hade ju entreprenören kunnat anlita en egen fackman.
F FGLIN skrev:
Det är väl mycket tveksamt om entreprenören hade kompetens att fixa det. Rimligen bör man ha rätt att få en fackmässig reparation. Hypotetiskt hade ju entreprenören kunnat anlita en egen fackman.
Antar att fiberleverantören inte vill att andra går in och lagar deras fiber.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
D
1m åt varje håll skall det hand grävas ut ifrån utsättning och det är alltid den som gräver som är ansvarig för skadan. Man sätter inte skopan i närheten av där man ens misstänker att det ligger fiberkabel och gör man det ändå så får man snällt betala. 9000kr är billigt jag har delat ut en 150tkr räkning till en oaktsam grävmaskinist som lyfte upp och slet av fibern till en hel fiberbrunn trots att det fanns en tydlig markeringspinne om dess placering.

Finns ingen stadsnätsägare som godkänner att någon annan än deras entreprenörer lagar slang/blåser i ny fiber samt OTDR-mäter den och dokumenterar om den så det är bara nys att man skall låta grävmaskinisten laga fibern, finaste grävmaskinistlagningen av fiber jag sett var med sockerbitar och eltejp.

Jag slår väl till med en liten länk från IP-Only i detta ämnet men i princip oavsett vem som än äger fibern så är det samma skrivningar.

https://www.ip-only.se/anvisningar-gravning-nara-ledningar/

/K

A Arson skrev:
Stort tack för alla svar! :)

Kabeln var tydligt utmärkt, och vi kollade tillsammans på den flera gånger innan arbetet började. Vet att grävmaskinisten gjorde sitt yttersta för att undvika kabeln, så ingen skugga på honom. Men det som stör mig mest är den slingriga ägaren av företaget, och den här incidenten var väl lite droppen.

Om man vill utkräva något slags skriftligt skadestånd eller krav. Kan man få hjälp med detta av någon konsumtvägledare, eller är det bästa att vässa pennan själv?
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Andrehandymagi
A Arson skrev:
Hejsan alla,

I och med nytt altanbygge sommaren/hösten 2021 bestämde vi oss även för att dränera framsidan av vår villa från 60 talet. Vi hittade en entreprenör som kunde ta sig an hela projektet, alltså dränering först och därefter altanen. Inga konstigheter.

Vi skrev ett seriöst kontrakt och jag nämnde uttryckligen i kontraktet vad som de skulle vara aktsamma för, bland annat fanns en fiberkabel dragen på just framsidan som nämndes.

Dräneringsarbetet påbörjas och vi åker iväg på semester under tiden detta görs, allt flyter på, till dess att mina kameror och nätverk plötsligt dör (som jag märker på distans). Jag mailar ägaren som håller i projektet och påtalar detta. Jag nämner även att jag befarar att fiberkabeln är avgrävd. Han skriver att om så är fallet så tar de den kostnaden. Det mailet finns kvar.

Vi kommer hem från resan, jag märker direkt att det inte finns något internet (även om det inte syns på kabeln) och jag ringer IPonly som två veckor senare skickar ut tekniker som faktiskt blåser ut en helt ny kabel då denna var helt väck. Hantverkarna var även där när teknikerna arbetade.

Det var redan i juli/augusti 2021, och jag hör inget alls från bredbandsleverantören. Tills att jag fick en faktura tillsammans med min vanliga abonnemangsavgift på 9000 kr i mars. Jag betalar den direkt (autogiro) och försöker komma i kontakt med företaget som utförde arbetet, vilket är lättare sagt än gjort. Men efter mycket om och men så svarar han.

Han vägrar att ta på sig denna kostnad och menar på att det inte finns några bevis, samt att de hade själva kunna laga kabeln för betydligt billigare peng. Jag förklarade vänligt att jag inte är helt nöjd med att ligga ute med dessa pengar själv och att vi måste kunna hitta en lösning, men han totalvägrar och har nu också slutat svara.

Egentligen ingen större pengar i sammanhanget, men bara så provocerande med människor som inte vill ta ansvar för deras handlingar (och man kan väl säga att arbetet vår långt från oproblematiskt och slutade typ dubbelt så dyrt som den initiala offerten)....

Hur hade ni gjort för att gå vidare med detta?

Tack på förhand :)

// Mattias
A Arson skrev:
Hejsan alla,

I och med nytt altanbygge sommaren/hösten 2021 bestämde vi oss även för att dränera framsidan av vår villa från 60 talet. Vi hittade en entreprenör som kunde ta sig an hela projektet, alltså dränering först och därefter altanen. Inga konstigheter.

Vi skrev ett seriöst kontrakt och jag nämnde uttryckligen i kontraktet vad som de skulle vara aktsamma för, bland annat fanns en fiberkabel dragen på just framsidan som nämndes.

Dräneringsarbetet påbörjas och vi åker iväg på semester under tiden detta görs, allt flyter på, till dess att mina kameror och nätverk plötsligt dör (som jag märker på distans). Jag mailar ägaren som håller i projektet och påtalar detta. Jag nämner även att jag befarar att fiberkabeln är avgrävd. Han skriver att om så är fallet så tar de den kostnaden. Det mailet finns kvar.

Vi kommer hem från resan, jag märker direkt att det inte finns något internet (även om det inte syns på kabeln) och jag ringer IPonly som två veckor senare skickar ut tekniker som faktiskt blåser ut en helt ny kabel då denna var helt väck. Hantverkarna var även där när teknikerna arbetade.

Det var redan i juli/augusti 2021, och jag hör inget alls från bredbandsleverantören. Tills att jag fick en faktura tillsammans med min vanliga abonnemangsavgift på 9000 kr i mars. Jag betalar den direkt (autogiro) och försöker komma i kontakt med företaget som utförde arbetet, vilket är lättare sagt än gjort. Men efter mycket om och men så svarar han.

Han vägrar att ta på sig denna kostnad och menar på att det inte finns några bevis, samt att de hade själva kunna laga kabeln för betydligt billigare peng. Jag förklarade vänligt att jag inte är helt nöjd med att ligga ute med dessa pengar själv och att vi måste kunna hitta en lösning, men han totalvägrar och har nu också slutat svara.

Egentligen ingen större pengar i sammanhanget, men bara så provocerande med människor som inte vill ta ansvar för deras handlingar (och man kan väl säga att arbetet vår långt från oproblematiskt och slutade typ dubbelt så dyrt som den initiala offerten)....

Hur hade ni gjort för att gå vidare med detta?

Tack på förhand :)

// Mattias
Det är därför man avtalar om vite istället för skdestånd. Ett vite bestäms till belopp och när det ska falla ut. Ett skadestånd måste dras i en tingsrätt och då får du bara ersättning för den ekonomiska skada som du har lidit om du får rätt d.v.s. annars får du betala båda parters rättegångskostnader villet kan bli dyrt.
 
P
D demand skrev:
finaste grävmaskinistlagningen av fiber jag sett var med sockerbitar och eltejp.
Haha! Marginellt bättre än att knyta ihop fiberändarna. :rofl:
Nä, förresten det är ungefär samma sak.
 
  • Gilla
demand
  • Laddar…
Även om du får tillbaka pengarna, lämna recensioner precis överallt och beskriv vad som har hänt.
 
Kronofogden om hjälp att driva in skulden av denna här nissen...då kommer det nog att gå fort att betala
 
Hej.

Har inte läst igenom alla svar men, beroende på storlek av grävaren, så kan ev din villaförsärking ersätta denna skada,(om du ska ha någon chans, så skall du iallafall ha en försäkring med drulle/allrisk för villan) Isåfall kommer ditt bolag försöka återkräva kostnaden..

Självrisken får man själv driva.
 
A Arson skrev:
Hejsan alla,

I och med nytt altanbygge sommaren/hösten 2021 bestämde vi oss även för att dränera framsidan av vår villa från 60 talet. Vi hittade en entreprenör som kunde ta sig an hela projektet, alltså dränering först och därefter altanen. Inga konstigheter.

Vi skrev ett seriöst kontrakt och jag nämnde uttryckligen i kontraktet vad som de skulle vara aktsamma för, bland annat fanns en fiberkabel dragen på just framsidan som nämndes.

Dräneringsarbetet påbörjas och vi åker iväg på semester under tiden detta görs, allt flyter på, till dess att mina kameror och nätverk plötsligt dör (som jag märker på distans). Jag mailar ägaren som håller i projektet och påtalar detta. Jag nämner även att jag befarar att fiberkabeln är avgrävd. Han skriver att om så är fallet så tar de den kostnaden. Det mailet finns kvar.

Vi kommer hem från resan, jag märker direkt att det inte finns något internet (även om det inte syns på kabeln) och jag ringer IPonly som två veckor senare skickar ut tekniker som faktiskt blåser ut en helt ny kabel då denna var helt väck. Hantverkarna var även där när teknikerna arbetade.

Det var redan i juli/augusti 2021, och jag hör inget alls från bredbandsleverantören. Tills att jag fick en faktura tillsammans med min vanliga abonnemangsavgift på 9000 kr i mars. Jag betalar den direkt (autogiro) och försöker komma i kontakt med företaget som utförde arbetet, vilket är lättare sagt än gjort. Men efter mycket om och men så svarar han.

Han vägrar att ta på sig denna kostnad och menar på att det inte finns några bevis, samt att de hade själva kunna laga kabeln för betydligt billigare peng. Jag förklarade vänligt att jag inte är helt nöjd med att ligga ute med dessa pengar själv och att vi måste kunna hitta en lösning, men han totalvägrar och har nu också slutat svara.

Egentligen ingen större pengar i sammanhanget, men bara så provocerande med människor som inte vill ta ansvar för deras handlingar (och man kan väl säga att arbetet vår långt från oproblematiskt och slutade typ dubbelt så dyrt som den initiala offerten)....

Hur hade ni gjort för att gå vidare med detta?

Tack på förhand :)

// Mattias
Stäm dem. Kostar 900 kr.
 
En seriös entreprenör har kabelförsäkring.
Olyckor händer och man gräver av kablar och andra ledningar i marken oavsiktligt där av försäkring.
Att gräva i backen utan missöden är lite som att be en blind att inte snubbla på trottoarkanten. Förr eller senare är olyckan framme.
Som nämt ovan har fiberkabel sällan sökkabel och att veta exakt var den går är som att kasta tärning. Man får gräva för hand och frilägga den från fasaden.
Att nämna är att flera fiberoperatörer har riktigt dåliga anslutningsdosor på fasaden där kabeln saknar någon som hellst dragavlastning och ”rammlar” ur av sin egen tyngd. Dessa operatörer är väl medvetna om problemet och lagar då oftast utan kostnad.
 
T Tjompo skrev:
En seriös entreprenör har kabelförsäkring.
Olyckor händer och man gräver av kablar och andra ledningar i marken oavsiktligt där av försäkring.
Att gräva i backen utan missöden är lite som att be en blind att inte snubbla på trottoarkanten. Förr eller senare är olyckan framme.
Som nämt ovan har fiberkabel sällan sökkabel och att veta exakt var den går är som att kasta tärning. Man får gräva för hand och frilägga den från fasaden.
Att nämna är att flera fiberoperatörer har riktigt dåliga anslutningsdosor på fasaden där kabeln saknar någon som hellst dragavlastning och ”rammlar” ur av sin egen tyngd. Dessa operatörer är väl medvetna om problemet och lagar då oftast utan kostnad.

Seriösa entreprenörer är oftast inte de som är billigast
 
  • Gilla
Tjompo och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Här kommer lite mer efterklokhet. Man ska spela in alla telefonsamtal med folk som kan bli besvärliga. Frasen "det finns inga bevis" ser inte så bra ut i en domstol.

Hur avfärdade firmaägaren det email som han hade skickat till dig om att han skulle ta på sig reparationskostnaden? Var det inte bevis enligt honom?
Jag hänvisade faktiskt till just det gamla mailet i ett annat mail, och svaret var typ. ”Hur kan vi veta att du inte hittar på, vår grävmaskinist säger att han var noggran, så jag tror du ljuger” …

Men kanske tar det på hemförsäkringen och lägger energin på något roligare istället, även om det stör mig innerst inne att dessa personer verkar kunna komma undan från allt ansvar om de vill. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.