C cotillion skrev:
Det här är väl ändå inte ett fel i entreprenaden.
Konsumenttjänstlagen gör, mig veterligen, ingen sådan distinktion utan nämner endast "fel".

Det spelar alltså ingen roll om det är ett fel i själva entreprenaden eller ett "externt" fel.
 
Varför skulle de behöva fullmakt för att prata med IPonly? De kunde ju i så fall ha bett om det. Men jag begriper verkligen inte varför det skulle behövas.
 
  • Gilla
violapalimo77 och 4 till
  • Laddar…
Och jag tycker att när entreprenören så tydligt bara säger att vi tar kostnaden betyder för mnig "fixa du så tar vi kostnaden då vi gjort fel". Att låta en entreprenör alltid får möjlighet att fixa en oturlig skada låter för mig konstigt oxå. Att de ska få möjlighet att fixa fel på det de har och skulle utföra är en sak men att de ska ha rätt att på eget sätt åtgärda andra skador låter helt befängt. Möjligen att de vill ha en offert eller liknande.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle de behöva fullmakt för att prata med IPonly?
Om det är IP-Only som äger fibern så behövs det inte. Men om det är TS som äger fibern på sin fastighet (vilket jag tror är rimligt att utgå ifrån) behöver IP-Only veta att entreprenören har rätt att verka å TS intressen.

De kunde ju i så fall ha bett om det.
Helt rätt. Frågan är då bara om TS gav entreprenören rimligt med tid för detta.
 
globaljuggler globaljuggler skrev:
Om det är IP-Only som äger fibern så behövs det inte. Men om det är TS som äger fibern på sin fastighet (vilket jag tror är rimligt att utgå ifrån) behöver IP-Only veta att entreprenören har rätt att verka å TS intressen.
Det lär vara IP-Only som äger fibern på TS fastighet.
IP-Only lär ägs fibern ända till CPEn samt även CPEn inne i TS bostad.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det lär vara IP-Only som äger fibern på TS fastighet.
IP-Only lär ägs fibern
Om detta stämmer är det en game changer. Då är det snarast frågan om TS har haft behörighet att godkänna eller beställa en reparation av fibern ifråga.
 
globaljuggler globaljuggler skrev:
Om detta stämmer är det en game changer. Då är det snarast frågan om TS har haft behörighet att godkänna eller beställa en reparation av fibern ifråga.
TS gjorde väll en felanmälan om att dom inte hade någon internetaccess, samt informerade om orsaken.
 
globaljuggler globaljuggler skrev:
Om detta stämmer är det en game changer. Då är det snarast frågan om TS har haft behörighet att godkänna eller beställa en reparation av fibern ifråga.
Nej, det är ingen "game changer" IP-Only och absolut de flesta fiberoperatörerna äger anslutning in till bostad.
Och det är mycket vanligt att entreprenörer/företag i grävbranschen gör felanmälan när man grävt av.
Inklippt från ts första inlägg "Jag mailar ägaren som håller i projektet och påtalar detta. Jag nämner även att jag befarar att fiberkabeln är avgrävd. Han skriver att om så är fallet så tar de den kostnaden. Det mailet finns kvar."

Sedan bör företag begära utsättning av el/tele/fiber, alternativt att företaget kravställt på beställaren att det ska vara utfört.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Fast är kabelutsättning gjord? Det är ts ansvar som fastighetsägare men å andra sidan borde ingen gräva någonting om det inte är gjort. Man kan inte muntligt säga att det ligger en kabel nånstans där.....
Vad jag förstår så får den som gräver av nåt dyrt inte ut en spänn på sin egen försäkring om det inte är utsatt .
 
  • Gilla
Erik Salhammar och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast är kabelutsättning gjord? Det är ts ansvar som fastighetsägare men å andra sidan borde ingen gräva någonting om det inte är gjort. Man kan inte muntligt säga att det ligger en kabel nånstans där.....
Vad jag förstår så får den som gräver av nåt dyrt inte ut en spänn på sin egen försäkring om det inte är utsatt .
Precis, om ts påpekar att det finns fiber nedgrävd lite diffust så ska företaget begära att ts ordnar utsättning eller att man själva begär utsättning. Och blir det utsatt så är den normala instruktionen att det ska handgrävas x avstånd från utsättning om man ska vara petnoga.
 
S Stefan1972 skrev:
Fast är kabelutsättning gjord? Det är ts ansvar som fastighetsägare men å andra sidan borde ingen gräva någonting om det inte är gjort. Man kan inte muntligt säga att det ligger en kabel nånstans där.....
Vad jag förstår så får den som gräver av nåt dyrt inte ut en spänn på sin egen försäkring om det inte är utsatt .
När TS har meddelat att fibern finns så är det upp till entreprenören att kräva en utsättning. De kan inte skylla på saknad utsättning om de vet att den finns.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
När TS har meddelat att fibern finns så är det upp till entreprenören att kräva en utsättning. De kan inte skylla på saknad utsättning om de vet att den finns.
nej det såklart, båda har ju gjort fel. Men ts kan inte enbart skylla på grävande firma tycker jag........men de borde ju kunna jämka lite tycker man.
 
Solklart grävfirman som klantat sig.
"Klantat" som i att erkänna att de gjort fel men plötsligt inte vill stå för det.
Själva avgrävningen kan ju vara ett misstag, ett misstag som de får stå för då TS skriftligen angett att det finns en kabel, en kabel som proffs inte har några problem som helst att hitta.
TS borde ju hållit inne en del av betalningen förstås, det var ju lite synd att inte göra det.
Börja med att skicka ett krav till grävfirman och se vad de säger skriftligt, därefter handla på nytt med den nya informationen.

Lycka till.

/W
 
Det går på din villaförsäkring.. mot en självrisk
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi råkade ut för en avgrävd fiberkabel när vi omdränerade förra kåken 2019. Telia. Då ringde vi till Telia och bad dem komma och fixa - entreprenören hade inga synpunkter på att det var vi som kontaktade telia och hade definitivt inga tankar om att försöka fixa det hela själva. Tekniker kom - konstaterade att det var deras eget fel eftersom det inte fanns utmärkt att fibern gick där - reparerade - och varken vi eller entreprenören betalade något för det hela. MEN vi hade redan innan fått klartecken från entreprenören att de skulle ta på sig kostnaden annars.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.