Känn som om det brister i kommunikationen mellan entreprenör och byggherre.

Om entreprenören gräver av något, och skriftligen godkänt att de tar på sig ansvaret för detta, då bör man nog ge dem en chans att rätta till det, skyndsamt givetvis- Händer inget på flera veckor bör man skriftligen meddela att man själv anlitar en reparatör och skickar fakturan till entreprenören. Att vara utan internet idag är inget man vill vara en längre tid.

/S
 
A Arson skrev:
Hejsan alla,

I och med nytt altanbygge sommaren/hösten 2021 bestämde vi oss även för att dränera framsidan av vår villa från 60 talet. Vi hittade en entreprenör som kunde ta sig an hela projektet, alltså dränering först och därefter altanen. Inga konstigheter.

Vi skrev ett seriöst kontrakt och jag nämnde uttryckligen i kontraktet vad som de skulle vara aktsamma för, bland annat fanns en fiberkabel dragen på just framsidan som nämndes.

Dräneringsarbetet påbörjas och vi åker iväg på semester under tiden detta görs, allt flyter på, till dess att mina kameror och nätverk plötsligt dör (som jag märker på distans). Jag mailar ägaren som håller i projektet och påtalar detta. Jag nämner även att jag befarar att fiberkabeln är avgrävd. Han skriver att om så är fallet så tar de den kostnaden. Det mailet finns kvar.

Vi kommer hem från resan, jag märker direkt att det inte finns något internet (även om det inte syns på kabeln) och jag ringer IPonly som två veckor senare skickar ut tekniker som faktiskt blåser ut en helt ny kabel då denna var helt väck. Hantverkarna var även där när teknikerna arbetade.

Det var redan i juli/augusti 2021, och jag hör inget alls från bredbandsleverantören. Tills att jag fick en faktura tillsammans med min vanliga abonnemangsavgift på 9000 kr i mars. Jag betalar den direkt (autogiro) och försöker komma i kontakt med företaget som utförde arbetet, vilket är lättare sagt än gjort. Men efter mycket om och men så svarar han.

Han vägrar att ta på sig denna kostnad och menar på att det inte finns några bevis, samt att de hade själva kunna laga kabeln för betydligt billigare peng. Jag förklarade vänligt att jag inte är helt nöjd med att ligga ute med dessa pengar själv och att vi måste kunna hitta en lösning, men han totalvägrar och har nu också slutat svara.

Egentligen ingen större pengar i sammanhanget, men bara så provocerande med människor som inte vill ta ansvar för deras handlingar (och man kan väl säga att arbetet vår långt från oproblematiskt och slutade typ dubbelt så dyrt som den initiala offerten)....

Hur hade ni gjort för att gå vidare med detta?

Tack på förhand :)

// Mattias
det hjälper ju andra om du skriver namnet på företaget
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
S steve5432 skrev:
Om entreprenören gräver av något, och skriftligen godkänt att de tar på sig ansvaret för detta, då bör man nog ge dem en chans att rätta till det, skyndsamt givetvis
Som redan konstaterats i tråden är det till att börja med inget som entreprenören kan fixa själv.
Det är också skillnad (rent juridiskt om inte annat) på ett fel i själva utförandet av tjänsten och att man orsakat en skada.
 
Det som gör fiber så speciellt är att vem som helst har inte den dyra utrustning som behövs. Varje elfirma har inte det som behövs. Nästan så man kan säga att ingen elfirma har det.
Eftersom det krävs kunskap som yttrerst få har och utrustning som ännu färre har. Så ser jag inte något problem att man själv kontaktade företag. En vanlig elkabel är en annan sak. det kryllar av elektriker.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det som gör fiber så speciellt är att vem som helst har inte den dyra utrustning som behövs.
Handlar inte bara om utrustning och kunskap, utan som @cotillion skriver i #8 måste man även komma in i nätägarens fiberskåp om reparationen skall göras på rätt sätt.
 
C cpalm skrev:
Handlar inte bara om utrustning och kunskap, utan som @cotillion skriver i #8 måste man även komma in i nätägarens fiberskåp om reparationen skall göras på rätt sätt.
självklart. Men den detaljen kan förekomma inte bara fiber. En elektriker får inte gå in i nätägarens skåp. Mitt inlägg handlade mer om verktyg. inte om låsta skåp då det finns överallt....
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
självklart. Men den detaljen kan förekomma inte bara fiber. En elektriker får inte gå in i nätägarens skåp. Mitt inlägg handlade mer om verktyg. inte om låsta skåp då det finns överallt....
Är ju inte så enkelt om det är en FOS med 50-100 anslutningar och flera fiberkassetter.;)
Vet inte om IP-Only har sådana då många av deras anslutningar är utanför tätorter, där är väl kanske problemet långa avstånd och mera svårt att blåsa.
 
  • Gilla
IceBeear
  • Laddar…
C
B Blåsalvia skrev:
Tips är att som fastighetsägare gå in här innan man gör några gräv-arbeten
Tyvärr är fiberägarna enligt min erfarenhet notoriskt dåliga på att mäta in och dokumentera förläggningen på tomtmark. Men givetvis skall man ändå alltid ta ut en ledningsanvisning innan grävning.
 
Stort tack för alla svar! :)

Kabeln var tydligt utmärkt, och vi kollade tillsammans på den flera gånger innan arbetet började. Vet att grävmaskinisten gjorde sitt yttersta för att undvika kabeln, så ingen skugga på honom. Men det som stör mig mest är den slingriga ägaren av företaget, och den här incidenten var väl lite droppen.

Om man vill utkräva något slags skriftligt skadestånd eller krav. Kan man få hjälp med detta av någon konsumtvägledare, eller är det bästa att vässa pennan själv?
 
  • Gilla
Blåsalvia och 1 till
  • Laddar…
A Arson skrev:
Hejsan alla,

I och med nytt altanbygge sommaren/hösten 2021 bestämde vi oss även för att dränera framsidan av vår villa från 60 talet. Vi hittade en entreprenör som kunde ta sig an hela projektet, alltså dränering först och därefter altanen. Inga konstigheter.

Vi skrev ett seriöst kontrakt och jag nämnde uttryckligen i kontraktet vad som de skulle vara aktsamma för, bland annat fanns en fiberkabel dragen på just framsidan som nämndes.

Dräneringsarbetet påbörjas och vi åker iväg på semester under tiden detta görs, allt flyter på, till dess att mina kameror och nätverk plötsligt dör (som jag märker på distans). Jag mailar ägaren som håller i projektet och påtalar detta. Jag nämner även att jag befarar att fiberkabeln är avgrävd. Han skriver att om så är fallet så tar de den kostnaden. Det mailet finns kvar.

Vi kommer hem från resan, jag märker direkt att det inte finns något internet (även om det inte syns på kabeln) och jag ringer IPonly som två veckor senare skickar ut tekniker som faktiskt blåser ut en helt ny kabel då denna var helt väck. Hantverkarna var även där när teknikerna arbetade.

Det var redan i juli/augusti 2021, och jag hör inget alls från bredbandsleverantören. Tills att jag fick en faktura tillsammans med min vanliga abonnemangsavgift på 9000 kr i mars. Jag betalar den direkt (autogiro) och försöker komma i kontakt med företaget som utförde arbetet, vilket är lättare sagt än gjort. Men efter mycket om och men så svarar han.

Han vägrar att ta på sig denna kostnad och menar på att det inte finns några bevis, samt att de hade själva kunna laga kabeln för betydligt billigare peng. Jag förklarade vänligt att jag inte är helt nöjd med att ligga ute med dessa pengar själv och att vi måste kunna hitta en lösning, men han totalvägrar och har nu också slutat svara.

Egentligen ingen större pengar i sammanhanget, men bara så provocerande med människor som inte vill ta ansvar för deras handlingar (och man kan väl säga att arbetet vår långt från oproblematiskt och slutade typ dubbelt så dyrt som den initiala offerten)....

Hur hade ni gjort för att gå vidare med detta?

Tack på förhand :)

// Mattias
Hej hopp.

Vi lät dränera om runt huset för ca 3 år sedan. Huset byggt runt 1947 och därefter ombyggt/tillbyggt i några omgångar. Dräneringen var inte ok (gullfiber och asfalt)- så den behövde göras om.
I och med detta fick jag även ge firman som skulle dränera om en liten rundtur för att informera dem om vart olika kablar/rör gick mot och från huset. Jag gav dem en så bra ritning jag kunde.
Även "min" anlitade firma grävde av en ledning, en vattenledning. Dock den vattenledning som gick från huset till vattenutkastet vid garaget.

Inget tryck fanns i röret då det var avstängt. Firman fixade och skarvade detta med nytt rör utan extra kostnad då jag dels hade gjort en så noggrann ritning på ledningar och rör innan och gett dem denna, jag hade dessutom informerat dem om att det kunde finnas något under marken som jag inte kände till då inte allt var inritat exakt på originalritningen. Men det är svårt att veta även för den som har en ok ritning/beskrivning av hus och mark.:rolleyes:
 
P
snuttjulle snuttjulle skrev:
Och jag tycker att när entreprenören så tydligt bara säger att vi tar kostnaden betyder för mnig "fixa du så tar vi kostnaden då vi gjort fel". Att låta en entreprenör alltid får möjlighet att fixa en oturlig skada låter för mig konstigt oxå. Att de ska få möjlighet att fixa fel på det de har och skulle utföra är en sak men att de ska ha rätt att på eget sätt åtgärda andra skador låter helt befängt. Möjligen att de vill ha en offert eller liknande.
Jag blir återigen glad när jag tänker på byggentreprenören som byggde till vårt hus. Han lyckades skada inkommande vattenledning (enskilt vatten) och jag ringde en rörmokare direkt, utan att fråga entreprenören om han tänkte stå för skadan. Vi pratande inte om saken förrän ett par veckor senare när han frågade mig hur mycket rörmokaren hade kostat för att han ville dra av det på nästa faktura.

Borde vi inte ha en tråd i detta forum om riktigt bra hantverkare och entreprenörer?
 
  • Gilla
  • Älska
Limpdjuret och 7 till
  • Laddar…
P
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Solklart grävfirman som klantat sig.
"Klantat" som i att erkänna att de gjort fel men plötsligt inte vill stå för det.
Själva avgrävningen kan ju vara ett misstag, ett misstag som de får stå för då TS skriftligen angett att det finns en kabel, en kabel som proffs inte har några problem som helst att hitta.
TS borde ju hållit inne en del av betalningen förstås, det var ju lite synd att inte göra det.
Börja med att skicka ett krav till grävfirman och se vad de säger skriftligt, därefter handla på nytt med den nya informationen.

Lycka till.

/W
TS kunde ha bett IP-Only att skicka fakturan direkt till gräventreprenören. Han hade ju fått godkänt från ägaren av entreprenörsfirman att firman skulle stå för kostnaderna.
 
Skicka påminnelse på fakturan.
Därefter brev eller mail att om fakturan inte är betald senast ett visst datum, så går det vidare till Kronofogden.
Betalar han inte då, så går du vidare till Tingsrätten.
Han skriver ju i mailsvar att han tar kostnaden.
Borde inte vara något problem att få rätt i rätten.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Hej
Som med alla entreprenörer ska man inte låta de arbeta själva men måste stå bredvid dem när de arbetar och dokumentera om det händer något, tyvärr är detta vardag, de fuskar o skiter i allt ansvar bara de får betalt.
Tyvärr vet de att alla Svenssons betalar glatt, då de blir hot om inkasso om man försöker hålla inne med pengar.
Jag gör det mesta själv, men de få gånger man anlitat någon så blir det fel.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.