Jag har tänkt montera en dimmer i en dosa som inte varit använd sedan vi flyttat in, men blir inte klok på vilka kablarna som är vad.

Både svart och blå signalerar för fas med testpenna, men jag kan inte mäta upp volt med multimeter oavsett kombination.

Tips?

• Eluttag under installation, öppen vägg, elledningar, snabbkopplingar, oavslutad elektrisk arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Lars_A skrev:
Jag har tänkt montera en dimmer i en dosa som inte varit använd sedan vi flyttat in, men blir inte klok på vilka kablarna som är vad.

Både svart och blå signalerar för fas med testpenna, men jag kan inte mäta upp volt med multimeter oavsett kombination.

Tips?
Är säkringen i rätt läge? Alltså på 😃

T Tompafix skrev:
Är säkringen i rätt läge? Alltså på 😃
Säkringen är på. Kan väl inte sättas i något annat läge?

Vad satt där innan? Ska den styra en lampa, går det att tända och släcka denna lampa från flera ställen?

En testpenna är inte att lita på, den kan signalera lite vad som helst.
Följ trådarna bakåt, öppna nästa dosa och dra lite i trådarna så du ser var det rör sig och ta reda på vilken funktion de har. Du kan behöva öppna flera dosor, titta bakom brytare osv innan du har klart för dig hur det är kopplat.
Sen är det lätt att koppla.

Stäng av strömmen först!

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Blå får inte användas för annat än neutralledare (nolla) men man skall aldrig ta för givet, det kan ju ha varit en glad hempulare i farten. (Ja, jag vet att det finns undantag för att använda blå som tändtråd i kabel men det gäller ju inte här).

Slå av säkringen, öppna dosorna runt om och dra lite i trådarna på bilden för att se var det rör sig. Vad är det för färg på trådarna i lamputtaget?

Tack för tipsen!
Stänger självklart ALLTID av strämen och testar med spänningsmätare innan jag pula 👍

Dosan ska leda till en taklamap, åtminstone enligt hantverkarens elektriker (som är hans son)
Kan dock tilläggas att han inte ens kunde installera Shelly-Dimmers korrekt så risken är tyvärr stor att det finns tokigheter med elen i huset...

Öppnar upp drar och undersöker!
Som tur är är det nog inte så knepigt att dra om det hela om det behövs.

L Lars_A skrev:
men jag kan inte mäta upp volt med multimeter oavsett kombination.
Exakt hur mätte du?

Prova att mäta mot en känd jord. Dra ex. fram en skarvkabel från ett jordat vägguttag och mät mot jordblecket.

Om du mäter mellan okända trådar i en dosa, så har du ingen aning om vad du mäter. Det kan vara 230V mot jord på alla tre trådarna, mäter du då mellan dem så serr det ut som 0 V.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
zarkov zarkov skrev:
(Ja, jag vet att det finns undantag för att använda blå som tändtråd i kabel men det gäller ju inte här).
Varför kan det inte vara det här?
Det kan ju vara en fas och två tändtrådar tilll exempel?

• Gilla
Klass0n
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror att användaren syftar på att undantaget när det faktiskt är OK att använda blå som annat än neutraltråd inte kan gälla här, dvs det är inte blå ledare i en kabel.

Fairlane Fairlane skrev:
D datja skrev:
Jag tror att användaren syftar på att undantaget när det faktiskt är OK att använda blå som annat än neutraltråd inte kan gälla här, dvs det är inte blå ledare i en kabel.
Exakt. Undantaget gäller bara om kabel används, dvs det är inte tillåtet att använda blå FK som tändtråd.

OCH att man kan se kabeln i hela dess längd så att förväxlingsrisk inte föreligger.

• Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.