Hej!

Jag ska byta bakre delen av ett avgassystem på en bil som har YD (YtterDiameter) 55mm på den rörstos som kommer framifrån dieselmotorns partikelfilter. Över denna rörstos skall det nya avgassystemet skjutas på. Men det nya rostfria avgassystemet är egentligen till en V6-bensinare, så det är lite grövre :) dimensioner & har ID (InnerDiameter) 60mm. Nu behöver jag således en "fyllnadsmuff" med ID55mm till YD60mm. Här finns några olika http://www.simons.se/Katalog/Universaldiverse.htm men tyvärr inte det jag behöver. Bara halvvägs med 55->57.

Är det någon som känner till om det finns motsvarande för 55mm-60mm? Eller som har något annat bra tips på hur man skulle kunna fylla ut? Funderade på att ta en plåtremsa & vira runt tills man uppnår rätt diameter. Men frågan är hur tjock plåt man kan klara av att snurra med denna lilla diameter? Sen så måste det ju bli tätt, men lite avgaspasta kanske löser det. Det bästa vore ju en 2,5mm plåt & ett varv för att få till dessa 5mm. Men 2,5mm fixar man väl inte att vira runt & snyggt själv.

Tacksam för lite finurliga idéer för ändamålet eller tips på om produkten jag efterfrågar kanske finns att inhandla någonstans. Eller hänvisning till någon som kan tillverka denna "adapter".
 
skär av en bit på rf. systemet svetsa en muff som passar. allt är ju ändå begagnat.
 
bigbula skrev:
skär av en bit på rf. systemet svetsa en muff som passar. allt är ju ändå begagnat.
Var fick du det ifrån att grejorna är begagnade? Avgassystemet är splittnytt & i perfekt längd. Så där kapar jag helst inget. Sen har jag ingen svets, vilket gör det svårt att fixa med den typen av anpassningar.
 
ThomasLindgren skrev:
[länk]
Jo jag har sett dessa stegmuffar. Men ingen med rätt dimension. Sen är avgassystemet i rätt längd, bara 5mm grövre. Så det bästa vore att slippa kapa & bara kunna fylla utrymmet mellan rören.
 
med en bit 60mm (YD) och en par rörklämmor och lite pannkitt borde väl fixa detta?

Du kan kapa upp ett spår (längsmed) i 60mm rörbiten så den blir lite mer flexibel,
Träd denna över partikelfiltrets stoss men kitt imellan, sen på med avgassystemet på 60mm röret med kitt imellan.
Spänn ihop det med rörklämmor.

Om denna lösning är för glapp kan du slitsa upp avgassystemet lite så det spänns ihop mera.
 
Jag tror mig ha fått tag i fyllnadsmuffar 55->57mm samt 57->60mm.

UA----.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Får se vad som kommer hem via Posten de närmaste dagarna & om det är användbart.
 
frav skrev:
...Det bästa vore ju en 2,5mm plåt & ett varv för att få till dessa 5mm. Men 2,5mm fixar man väl inte att vira runt & snyggt själv...
Kommer du åt att linda flera varv med tunnare plåt?
Såg att du väntar på grejor nu, men om det inte funkar kanske detta kan vara nåt?
 
Jag förberedde igår kväll med tunn plåt (ca 0,3mm vill jag minnas micrometern visade) från en 3L-målarburk som jag klippte upp. Testlindade runt en sprayburk med likvärdig diameter. Det skulle nog fungera, i nödfall. Men nu när jag har riktiga grejor på G så avvaktar jag detta.

De ringde förövrigt & meddelade att de även hade 55->60mm, så det är ju perfekt.
 
För att underlätta för framtida läsare kanske du vill dela med dig av en länk till företaget som säljer dessa övergångar?
 
Men en 55-60 muff blir väl inte bra? Om ditt nya är 60mm utvändigt så är det väl en 55-57 muff du ska ha, annars får du ju svetsa misstänker jag...
 
phl skrev:
För att underlätta för framtida läsare kanske du vill dela med dig av en länk till företaget som säljer dessa övergångar?
Såg att jag bara infogade en bild ovan. Men här är länken till företaget. De har mer dimensioner på fyllnadsmuffarna än vad websidan visar.
http://www.simons.se/Katalog/Universaldiverse.htm
 
Gahmen skrev:
Men en 55-60 muff blir väl inte bra? Om ditt nya är 60mm utvändigt så är det väl en 55-57 muff du ska ha, annars får du ju svetsa misstänker jag...
Avgassystemets rör är 60,5mm invändigt & 63,5mm utvändigt i den främre anslutningen som har en muff för att kunna klämmas ihop. Partikelfiltrets utgående rör är 55mm utvändigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.